نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آمار «تکان‌دهنده» ایدز در کودکان کار

7-ژانویه-2014

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس:‌ مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران، آمار کودکان کار مبتلا به ایدز و هپاتیت را “تکان‌دهنده” و “بسیار وحشتناک” خوانده است.

 

به گزارش رادیو زمانه، خبرگزاری های داخلی به نقل از مینو محرز نوشته اند نتیجه آزمایش ایدز و بیماری‌های عفونی روی هزار کودک کار ساکن تهران، نشان داد که ۵ درصد آنها به ایدز مبتلا هستند و بیشترشان هم هپاتیت دارند.

 

افراد مورد مطالعه بین ۱۰ تا ۱۸ سال سن داشته‌اند. مینو محرز عنوان کرده که برخی از آنها معتاد هم بوده‌اند.

 

به گفته رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، آزمایش یاد شده مربوط به پنج سال پیش است و “مسلما آمار ابتلای این کودکان بسیار فراتر رفته است.”

 

فرشید یزدانی، عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران، در بهار ۱۳۹۲ گفته بود که نرخ ابتلای کودکان کار و خیابان به ایدز ۴۵ برابر جامعه است.

 

علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت ایران نیز در همین چارچوب و به مناسبت روز جهانی ایدز در دهم آذرماه، اعلام کرده بود که تحقیق از یک هزار کودک کار و خیابان، روشن کرده که ۲۹ درصد افراد ۱۵ تا ۱۸ ساله رابطه جنسی داشته‌اند و ۱۴۴ نفرشان دارای چند شریک جنسی بودند.

 

روزنامه “تهران امروز” در فروردین ۱۳۹۲ در گزارشی به نقل از یزدانی نوشته بود‌: « یک سوم کودکان مبتلا به ایدز ۱۰ تا ۱۴ سال و دو سوم آنها ۱۵ تا ۱۸ سال دارند.»

 

طبق پژوهش‌های انجام شده از سوی فعالان حقوق کودک در ایران، ۳۲ درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند.

 

“زباله‌گردی” و تماس با سرنگ آلوده و اجسام تیز نیز یکی از دلایل ابتلای کودکان کار به ویروس ایدز عنوان می‌شود.

 

کودکان کار به موازات محرومیت از تحصیل، تحت هیچ بیمه‌ای هم قرار ندارند.

 

موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران می‌گوید، هزینه درمان هپاتیت C در مرحله اول ماهیانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و در مراحل بعدی بین ۵ تا ۶ میلیون تومان است.

برچسب ها:

زندانیان