نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آمار کودکان بدون شناسنامه کرمان نگران کننده است

1-ژوئن-2016

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس: معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با اشاره به حضور ۲۰۰ کودک بدون شناسنامه در کرمان گفت که این آمار نگران کننده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی سلیمانی تاکید کرد: “نیروی انتظامی باید در زمینه شناسایی موارد کودک‌آزاری به بهزیستی کمک کند، زیرا کودک‌آزاری جرم است و کشف جرم نیز از وظایف نیروی انتظامی به‌شمار می‌رود”.

معاون دادستان کرمان با یادآوری ثبت احوال کودکان بی‌سرپرست ابراز کرد: “قانونگذار دست ما را باز گذاشته است تا در زمینه ثبت احوال این کودکان اقدام کنیم”.

سلیمانی افزود: “آمار نگران‌کننده‌ای از کودکان بدون شناسنامه داریم و در سال گذشته ۲۰۰ کودک بدون شناسنامه در استان کرمان داشتیم”.

وی بیان کرد: “حمایت مادی و معنوی از ایتام در قانون اساسی جمهوری اسلامی دیده شده و موضوع ایتام متوجه شخص ولی‌فقیه است و این وظیفه را به بهزیستی سپرده‌اند”.

معاون دادستان عمومی و انقلاب کرمان ادامه داد: “سال‌ها در بحث کودکان بدسرپرست درگیر مسائل اولیه بودیم و بحث‌هایی در زمینه فرزندخواندگی، تعریف بدسرپرست و قبولاندن مسئله ولایت قهری داشتیم، اما در قانون جدید رسما بدسرپرستی را وارد قانون کرده‌اند و امکان سرپرستی را برای زنان بدون شوهر فراهم شده و تشویق خانواده‌ها برای فرزندخواندگی صورت گرفته است”.

سلیمانی با بیان اینکه نگرانی‌های جدی در زمینه کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست وجود دارد، تصریح کرد: “ماموریت‌های سازمان بهزیستی روز به روز به علت تحولات اجتماعی و فرهنگی بیشتر می‌شود، اما قوانین هم‌پای تحولات پیش نمی‌رود و حمایت‌ها از بهزیستی کافی نیست”.

سلیمانی افزود: “باید از ظرفیت‌های مردمی برای پیشبرد اهداف سازمان بهزیستی استفاده کنیم”.

وی گفت: “بهزیستی به قدرت اجرایی با عقبه قهریه نیاز دارد و یکی از رسالت‌های بهزیستی شناسایی کودکان بی‌سرپرست است”.

زندانیان