نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ازدواج شش دختر زیر ۱۰ سال در کردستان

19-می-2016

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس: مدیر کل ثبت احوال کردستان گفت که سال گذشته تعداد شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال و ۱۶۴ فقره ازدواج زنان با مردان ۲۰ سال بزرگتر از خود صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محسن آقایی روز پنج شنبه در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان در سنندج افزود: “دو هزار و ۹۹ فقره ازدواج زوجین همسن و ۶۲۱ فقره ازدواج مردان با زنان یک سال بزرگتر از خود در استان به ثبت رسیده است”.

وی با بیان اینکه در این مدت زمان به ازای هر چهار واقعه ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است ادامه داد: “بر اساس این آمار میزان ازدواج ثبت شده در سال گذشته در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۳.۵ درصد کاهش داشته است”.

وی اظهار کرد: “بر این اساس نرخ خام حاصل از ثبت ازدواج در استان ۱۰۶ در هزار بدست آمده و میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۸.۳۳ و برای زنان ۲۳.۸۸ سال است”.

مدیر کل ثبت احوال کردستان گفت: “شهرستان های قروه، کامیاران و مریوان به ترتیب با ۱۳.۸، ۱۲.۸و ۱۲.۳ در هزار بیشترین و شهرستان های دهگلان، سنندج و بیجار با ۸.۷، ۸.۹ و ۹.۶ در هزار کمترین نرخ ازدواج را داشته اند”.

به گفته وی سال گذشته بیشترین ازدواج ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله شش هزار و ۶۲۱ واقعه و بیشترین ازدواج ثبت شده زنان مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله با پنج هزار و ۶۷۰ واقعه بوده است.

آقایی در ادامه همچنین به آمار طلاق ثبت شده در استان طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: “سال گذشته چهار هزار و ۹ واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از ان ۲.۰۱ درصد افزایش داشته است”.

وی اظهار کرد: “شهرستان های کامیاران، قروه و مریوان به ترتیب با ۳.۱، ۲.۹ و ۲.۹ در هزار بیشترین و شهرستان های دهگلان، سروآباد و بانه به ترتیب با ۱.۶، ۱.۸ و ۱.۹ در هزار کمترین نرخ ثبت طلاق را داشته اند”.

مدیر کل ثبت احوال کردستان افزود: “در سال گذشته بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله به تعداد هزار و ۲۴۱ واقعه و بیشترین طلاق ثبت شده زنان در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله با رقم هزار و ۵۱ واقعه است”.

آقایی در ادامه به آمار ولادت های ثبت شده در استان طی سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: “سال گذشته ۳۱ هزار و ۶۹۶ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۲۵ درصد افزایش داشته و بر این اساس نرخ خام حاصل از ثبت ولادت در استان ۲۰.۱ در هزار بوده است”.

به گفته وی سال گذشته تعداد ولادت ثبت شده تا یک سال پس از وقوع برابر ۳۱ هزار و ۵۴۷ واقعه و تعداد ولادت ثبت شده در مهلت قانونی(۱۵ روز پس از واقعه) ۳۱ هزار و ۳۹۲ واقعه بوده است و این آمار نشان می دهد که ۹۹.۵ درصد از ولادت ها در مهلت قانونی به ثبت رسیده است.

مدیر کل ثبت احوال کردستان ادامه داد: “همچنین در سال گذشته هشت هزار و ۱۱۵ واقعه وفات به ثبت رسیده که بر این اساس نرخ خام حاصل از ثبت فوت در استان ۵.۲ در هزار بوده است”.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد از واقعه های وفات در مهلت قانونی به ثبت رسیده است گفت: “در سال گذشته تعداد فوت ثبت شده تا یکسال پس از وقوع هفت هزار و ۳۲۴ واقعه و وفات ثبت شده در مهلت قانونی(۱۰ روز پس از واقعه وفات) هفت هزار و ۲۵۲ واقعه بوده است”.

به گفته وی نسبت جنسی حاصل از ثبت وفات در سال گذشته ۱۲۰.۶ و نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت برابر ۱۰۷.۴ است یعنی در مقابل هر ۱۰۰ فوت ثبت شده زنان حدود ۱۲۰ واقعه فوت مردان و در مقابل هر ۱۰۰ واقعه تولد دختر حدود ۱۰۷ واقعه تولد پسر ثبت شده است.

زندانیان