نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تحصیل ۴۰۰ هزار دانش آموز اتباع خارجی در ایران

18-می-2016

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس: مدیر امور اتباع وزارت آموزش و پرورش گفت که ۴۰۰ هزار دانش آموز اتباع خارجی در ۲۳ هزار مدرسه ایران تحصیل می کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محسن عسگری روز چهارشنبه در بازدید از نمایشگاه آثار دانش آموزان اتباع در کاشان اظهار کرد: “پس از ابلاغ رهبر مبنی بر ثبت‌نام دانش ‌آموزان اتباع خارجی در مدارس،‌ شیوه نامه ثبت‌نام براساس تعیین هویت از طریق دفاتر کفالت وزارت کشور صادر شد”.

وی افزود: “دفاتر کفالت، معرفی نامه‌ای برای مراکز بهداشتی و درمانی صادر کرد و دانش‌آموزان اتباع خارجی را مورد بررسی‌ پزشکی و واکسیناسیون قرار دادند و پس از آن به آموزش و پرورش برای تحصیل معرفی کردند”.

به گفته عسگری، مدیران مدارسی که دانش‌آموزان اتباع خارجی دارند تحت آموزش قرار می گیرند تا با سیاست‌های تربیتی و آموزشی مربوط به این گروه از دانش آموزان آشنا شوند.

وی تاکید کرد: “برپایی این قبیل نمایشگاه ها می تواند به ایجاد زمینه های همکاری مشترک و تبادل تجارب علمی، ‌فرهنگی و آموزشی میان مناطقی منجر شود که پذیرای دانش آموزان اتباع خارجی هستند”.

مدیر امور اتباع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز گفت: “در سال تحصیلی جاری ۴۶ هزار نفر از اتباع در مدارس استان اصفهان شاغل به تحصیل هستند که ۹۸ درصد دانش آموزان افغان هستند”.

علی فاتحی افزود: “کشور ایران بیشترین پناهندگان را در طی سه دهه گذشته پذیرایی کرده و در پنج سال گذشته بیش از دو هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال صرف آموزش آنها در استان اصفهان شده است،درحالی که کمک های بین المللی کمتر از یک میلیارد ریال بوده است”.

به گفته وی از سال ۲۰۰۱ تا سال جاری ۸۵۶ نفر از پناهندگان از آموزش های سواد آموزی بزرگسالان از محل کمک های کمیساریای پناهندگان سازمان ملل استفاده کرده اند، درحالی که از محل اعتبارات دولت جمهوری اسلامی ایران بیش از این تعداد را آموزش دیده اند.

فاتحی گفت: “آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران سالانه ۳۰ میلیون ریال برای هر یک از دانش‌آموزان افغانستاتی هزینه می‌کند”.

نمایشگاه آثار دانش آموزان اتباع شاغل به تحصیل در مدارس مناطق شمال استان اصفهان شامل کاشان، اردستان، زواره، نطنز و آران وبیدگل با هدف استعدادیابی دانش آموزان از ۲۸ اردیبهشت به مدت سه روز در کاشان برگزار می شود.

زندانیان