نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سازمان ملل نقض حقوق کودکان در ایران را محکوم کرد

5-فوریه-2016

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس: کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد در قطعنامه تازه‌ای ایران را به نقض حقوق کودکان، از جمله حقوق دختران زیر ۱۸ سال، محکوم کرد.

به‌گزارش «عدالت برای ایران»، عالی‌ترین مرجع بین‌المللی در زمینه حقوق کودک رأی نهایی خود درباره وضعیت حقوق کودک در ایران را روز پنج‌شنبه ۱۵ بهمن در ژنو صادر کرد.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل الزام رعایت حجاب اسلامی برای دختران زیر ۱۸ سالِ مدرسه‌ای در ایران را نقض آشکار تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی بر اساس کنوانسیون حقوق کودک دانست.

این کمیته همچنین از این‌که حجاب اجباری در ایران دختران را در فضاهای ورزشی، تفریحی، هنری و فرهنگی در برخورداری از حقوق‌شان به‌شدت محروم می‌کند، ابراز نگرانی کرده است.

محروم کردن دختران ایران از ورود به ورزشگاه‌ها و اجازه ازدواج دختران زیر ۱۸ سال نیز نقض کنوانسیون حقوق کودک در ایران عنوان شده است.

این نهاد همچنین خواستار لغو قانونی شده است که با صدور اجازه ازدواج پدر با فرزندخوانده، راه را برای آزار جنسی فرزندخواندگان باز می‌کند.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل خواهان لغو کامل اعدام نوجوانان، رعایت حقوق کودکان اقلیت جنسی، مذهبی و اتنیکی و همین‌طور، کودکان کارگر و کودکان خیابانی و کودکان دارای معلولیت در ایران شده است.

زندانیان