نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

شناسایی ۶ هزار کودک کار و خیابان در ایران

20-ژوئن-2015

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس: مدیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی، می گوید که در سال ۹۳ توانستیم، نزدیک به ۶ هزار کودک کار و خیابان را شناسایی کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ولی‌الله نصر، درباره طرح کشوری کودک و خانواده، گفت: “در سال ۹۲ و ۹۳ اجرای طرح حمایتی، آموزشی کودک و خانواده را در کشور آغاز کردیم، در این فاز هدف‌گذاری ما این نیست که موضوع کودکان کار و خیابان را ریشه‌کن کنیم، هر چند که ایده‌آل ما این است، بلکه قصد داریم از آسیب‌های مرتبط بر این کودکان کم کنیم، بطوریکه عقب‌ماندگی تحصیلی آنان را کاهش داده و خدمات درمانی و غیره به آنان ارائه کنیم”.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی، گفت: “کودکان به علت نابسامانی خانواده وارد خیابان می‌شوند و مددکاران ما نه تنها با کودکان، که سعی می‌کنند با خانواده آنان نیز ارتباط یابند تا ریشه مشکل کودک را بشناسند، در واقع هدف اصلی ما تقویت کانون خانواده است، یعنی خانواده توانمند شود تا کودک او برای کار وارد خیابان نشده یا حداقل ساعات کاری کمتری داشته باشد”.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی مدعی شد که “در سال ۹۳ توانستیم، نزدیک به ۶ هزار کودک را شناسایی کرده و با همین روند به آنها خدمات ضروری را ارائه دهیم، بیان کرد: از دیگر سو با وزارت رفاه همکاری‌های خوبی داریم و این وزارتخانه بودجه‌ای ۳ میلیارد تومانی برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی این گروه از کودکان در سال ۹۳ در نظر گرفته است”.

وی ادعا کرد: “همچنین وزارت آموزش و پرورش همکاری خوبی با سازمان بهزیستی در راستای کاهش ساعت کاری این کودکان، ادامه تحصیل آنان، تامین یک وعده غذای گرم و ارائه خدمات مشاوره و درمانی به آنان داشته است”.

جلسات ساماندهی کودکان کار در دولت گذشته تشکیل نشد.

وی با اشاره به تصویب آئین‌نامه ساماندهی  کودکان کار وخیابان در سال ۸۴ توسط هیات دولت اظهار کرد: “از این سال تا سال۹۲ هیچ جلسه‌ای در راستای هماهنگی ۱۱ دستگاه مسئول در رابطه با ساماندهی کودکان کار و خیابان تشکیل نشد، تا این دستگاه‌ها مشکلات موجود در این زمینه را ارزیابی و حل و فصل کنند، اما در دولت جدید ۲ جلسه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه تشکیل شد و قرار است، آئین‌نامه این شورا مورد اصلاح قرار گیرد، در حال حاضر اصلاحات انجام شده و به ۱۱ ارگان مذکور برای ارائه نظراتشان ارسال شده تا آئین‌نامه مذکور مورد اصلاح نهایی قرار گیرد”.

نصر، تاکید کرد: “آئین نامه قبلی دچار ایراداتی بود، به عنوان مثال درباره اتباع بیگانه و حضور وزارت کشور سکوت کرده بود که نیاز به اصلاح داشت”.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت: “اگرچه در این آئین نامه محور اصلی در ساماندهی کودکان خیابانی سازمان بهزیستی است، اما فراموش نکنیم که ارگان‌های مهمی باید در این زمینه با ما همکاری کنند و سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند از پس این موضوع برآید و نیاز به همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت و همچنین شهرداری‌ها است”.

شهرداری تنها کارها و سیاست‌های خود را قبول دارد.

وی با تاکید بر اینکه در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته موضوع آسیب‌های اجتماعی توسط شهرداری‌ها رصد و مدیریت می‌شود، اظهار کرد: “در آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان آمده است، شهرداری‌ها موظفند، مکانی را تجهیز کرده و در اختیار بهزیستی یا  NGOهای معرفی شده از طرف این سازمان قرار دهند، اما بعضا مشاهده می‌کنیم که دوستان ما در شهرداری تنها کارها و سیاست‌های خود را قبول دارند و متاسفانه کار تیمی تاکنون جواب نداده است.

وی خاطرنشان کرد: “نیاز است؛ یک مدیریت واحد بتواند تمامی سازمان‌های مربوطه را کنار هم جمع کند که این کار توسط وزارت رفاه و از طریق این آئین‌نامه انجام خواهد شد”.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی با یادآوری امضای پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک توسط ایران و با اشاره به دستور رهبری مبنی بر عدم جداسازی  کودکان اتباع بیگانه در خدمت‌رسانی، مدعی شد که “در حال حاضر به همه کودکان اعم از اتباع و غیراتباع خدمت‌رسانی می‌کنیم”.

برچسب ها:

زندانیان