نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

پس از ‘عتاب و گلایه’ رهبر، اجرای بخش آموزش سند ۲۰۳۰ یونسکو متوقف شد

10-می-2017

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس؛ منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت که “طبق مطالبه رهبری، بخش آموزش سند ۲۰۳۰ درحال حاضر متوقف شده است.” هدف اصلی این سند سازمان یونسکو “موظف دانستن کشورها در توزیع امکانات مساوی، با کیفیت بالا و مادام العمر تحصیل فراگیر را برای همه ساکنان کشور، فارغ از جنسیت، قوم و نژاد و سن و سال” است.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، آقای کبگانیان که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست به دولت انتقاد کرد که “چرا در شهریورماه سال گذشته، سی کمیته و کارگروه بدون اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای این سند را عهده‌دار شده است.”

“این اقدامات هیچکدام به صورت رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش نشده است.”

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، دو روز پیش از این از “اجرای بی‌سر وصدای” سند آموزشی یونسکو، انتقاد کرده و گفته بود: “این سند ۲۰۳۰ یونسکو چیزی نیست که جمهوری اسلامی تسلیم آن شود. اصل کار غلط است؛ اینکه برویم سندی امضا کنیم و بعد بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم؛ مطلقاً مجاز نیست.”

“سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو” بخشی از برنامه سازمان ملل متحد برای “توسعه پایدار” کشورهای عضو تا سال ۲۰۳۰ است. دولت ایران هم برای اعمال هدف‌های آموزشی این برنامه جهانی، در آذر ماه سال پیش برنامه آموزشی خود را با عنوان “به سوی آموزش و یادگیری مادام العمر با کیفیت، برابر و فراگیر: سند ملی آموزش۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران” ارائه کرد. این سند بیش از ۳۰۰ صفحه دارد و سرفصل‌هایش، مشابه ده هدف تعیین شده سازمان ملل است.

آقای کبگانیان گفت با مداخله رهبر دیگر نیازی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست، چرا که این موضوع در حوزه اختیارات ولی فقیه است و به این ترتیب اکنون اجرای این سند غیر قانونی است.

او همچنین گفت “طبق شنیده ها معاون اول رئیس جمهوری نیز بر عدم اجرای این سند تاکید و آن را ابلاغ کرده است.”

به گفته آقای کبگانیان حتی اگر یک بند از سند ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی مغایرت داشته باشد باید اجرای سند متوقف شود. او به برخی از موارد این مغایرت اشاره کرد، از جمله موضوع حقوق همجنس‌گرایان که در ایران “به رسمیت شناخته نمی‌شود و مغایر شریعت اسلام است” و همچنین در “حوزه بالادستی در بخش اقتصاد، انرژی، هوافضا، فرهنگ و سبک زندگی هم مغایرت وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت قرار شده این شورا در درباره سند ۲۰۳۰ یک جلسه دو فوریتی تشکیل دهد که به دلیل ایام انتخابات، این موضوع در اولویت دوم قرار گرفت.

اما اکنون با مداخله رهبر ایران کار شورای عالی فرهنگی راحت شده چون موضوع این سند اکنون منتفی است و به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم دیگر نیازی نیست.

آقای کبگانیان با انتقاد از کشورهایی که سند ۲۰۳۰ را پذیرفته اند آنها را کشورهایی “ضعیف و فاقد قدرت و برنامه‌های فرهنگی” خواند و گفت ایران در دهه گذشته به جایی رسیده که خود برای جهانیان حرف دارد و دیگر نمی‌شود چیزی را به آن تحمیل کرد.

زندانیان