نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کتک زدن ۱۴ دانش‌آموز در تبریز در حضور نماینده دادستان / پلیس دانش‌آموزان را متهم می‌داند

11-نوامبر-2013

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس: ۱۴ دانش‌آموز که با تخریب دیوار مدرسه‌شان وحشتزده از کلاس درس بیرون ریخته بودند از سوی گروهی مهاجم کتک خوردند و روانه بیمارستان شدند.

 

به گزارش ایران، ماجرا از این قرار بود که صاحب ملک مدرسه با حکم دادگاه و با گروهی کارگر در زمان فعالیت مدرسه با بولدوزر دیوار حیاط را هدف قرار دادند. دانش‌آموزان مدرسه راهنمایی علی‌ابن‌ابیطالب تبریز وقتی در حیاط مدرسه مشغول بازی بودند ناگهان با صدای هولناکی وحشتزده به گوشه‌ای از حیاط پناه بردند، انگار زلزله آمده است. آنان هنوز زلزله غم‌انگیز سال گذشته را فراموش نکرده بودند ولی این بار زلزله نبود بلکه بیل مکانیکی و بولدوزر دیوار مدرسه را فرو ریخت، چند کارگر به همراه چند مرد وارد مدرسه شدند و ترس بچه‌ها بیشتر و بیشتر می‌شد.

 

معلمان و ناظمان و مدیر مدرسه به همراه بچه‌ها وارد حیاط شدند تا علت این کار را بدانند، پسربچه‌ها که از دیدن بولدوزر و بیل مکانیکی و پلیس ترسیده بودند از مدرسه فرار کردند و چند کارگر نیز با بی‌رحمی با چوب به سوی دانش‌آموزان حمله‌ور شدند و ۱۴ تن از آنان را زخمی کردند.

 

وضعیت این ماجرا از زبان شاهدان غیرقابل تصور و باورنکردنی بود و به گفته آنان نماینده دادستان نیز بر اجرای رأی دادگاه برای تخریب دیوار مدرسه نظارت داشت.

 

یکی از مسئولان مدرسه راهنمایی علی‌ابن‌ابیطالب در گفت‌وگو با شوک اظهار داشت: مدرسه از سال‌ها پیش حیاط کوچکی در کنار حیاط اصلی داشت که در زمان یکی از مشاوران حقوقی منطقه ۴ حصارکشی شده بود و این مسئول با سندسازی و انتقال آن به خودش ادعا می‌‌کرد حیاط کوچک مدرسه متعلق به اوست.

 

وی در ادامه افزود: در سیستم آموزش و پرورش اسناد مالکیت مدارس در اختیار دایره حقوقی است و این شخص با استفاده از این موقعیت با سندسازی موفق به گرفتن رأی دادگاه برای تصاحب آن شده بود و ساعت ۱۱ صبح شنبه ۱۸ آبان ماه سال جاری برای تخریب دیوار مدرسه به همراه چند کارگر، مأموران کلانتری و نماینده دادستان مراجعه کرد.

 

این مسئول افزود: ما از مأموران و مالک ادعاکننده خواستیم در زمان دیگری برای تخریب دیوار بیایند و هم اکنون دانش‌‌آموزان در کلاس‌هایشان مشغول درس خواندن هستند و برای این کار روز تعطیل زمان خوبی است، ابتدا آنان با صحبت‌های منطقی ما از کارشان منصرف شدند ولی ساعت ۱۳:۳۰ ظهر بود که صدایی شبیه به زلزله مدرسه را تکان داد و با این صدا معلمان و دانش‌آموزان و حتی همسایه‌ها نیز بیرون آمدند و با تعجب دیدند بولدوزر و بیل مکانیکی با خراب کردن دیوار وارد مدرسه شده است. صحنه‌ای باورنکردنی بود، هنگامی که تعدادی از بچه‌ها براساس حس کنجکاوی به سوی دیوار فروریخته رفتند کارگران با بی‌رحمی به جان بچه‌ها افتادند و آنان را زخمی کردند و ما فقط توانستیم بچه‌ها را از زیر دست و پای آنان بیرون بکشیم.

 

وی یادآور شد: پس از این‌که به اورژانس زنگ زدیم ۳ آمبولانس به مدرسه آمد و امدادگران سریع بچه‌ها را به بیمارستان منتقل کردند و این مسأله خانواده‌های آنان را بسیار نگران کرد و همچنان تعدادی از دانش‌آموزان به خاطر شدت جراحات در بیمارستان بستری هستند.

 

این مسئول در پایان گفت: مسئولان آموزش و پرورش و خانواده‌های دانش‌آموزان به خاطر این اقدام وحشیانه از مالک فرضی و کارگران شکایت کرده‌اند و پیگیری شکایت‌ها از سوی مسئولان حقوقی آموزش و پرورش تبریز ادامه دارد.

 

پدر دانش‌آموز میرمحمد مبین‌فر که پسرش در کلاس سوم راهنمایی مدرسه تحصیل می‌کند به شوک گفت: ساعت ۳ عصر از مدرسه به من زنگ زدند و گفتند اتفاق بدی در مدرسه افتاده و پسرم به بیمارستان منتقل شده است، سریع خودم را به بیمارستان رساندم و آنجا فهمیدم پسرم به همراه تعداد دیگری از دانش‌آموزان در حمله کارگران به آنان زخمی شده‌اند.

 

وی افزود: وقتی ماجرا را از پسرم پرسیدم وی گفت در کلاس بوده و با صدای ریزش دیوار به تصور این‌که زلزله آمده از کلاس بیرون زده‌اند و دیده‌اند بولدوزر دیوار را خراب کرده است و هنگامی که همه بچه‌ها داخل حیاط بوده‌اند چند کارگر به سوی دانش‌آموزان حمله‌ور شده‌اند و یکی از کارگران با لگد وی را نقش بر زمین کرده و کارگر دیگری نیز با چوب به کمرش کوبیده است.

 

وی افزود: من به همراه خانواده‌های دیگر شکایت کردیم ولی حرف‌های عجیبی از پلیس شنیدیم به‌طوری که بچه‌های نوجوان ما را متهم قلمداد کردند و احساس کردیم اگر شکایت نکنیم بهتر است.

 

پدر دانش‌آموز مطلقی نیز در این‌باره به خبرنگار گفت: پس از این‌که به بیمارستان رفتم و پسرم را به خانه آوردم، صبح روز گذشته برای شکایت به کلانتری رفتم و آنجا افسر تحقیق برگه بازجویی از متهم را جلوی من و پسر ۱۳ ساله‌ام گذاشت و از ما خواست تا آن را پر کنیم. وقتی پرسیدم چرا برگه بازجویی را باید تکمیل کنیم، وی جواب داد پسرم متهم است و با این ادعا مجبور شدیم از شکایت خودمان صرفنظر کنیم در حالی که پسرم کتک خورده بود.

 

محمدتقی شمالی پدر یکی دیگر از دانش‌آموزان نیز گفت: مالک زمین کناری مدرسه با چند کارگر و مأمور پلیس برای تخریب دیوار مدرسه آمده‌اند و پس از این کار در آن ساعت هیچ دیواری را کوتاه‌تر از دیوار دانش‌آموزان مدرسه پیدا نکرده‌اند و این کودکان مظلوم را با چوب کتک زده‌اند.

 

وی افزود: آثار جراحت روی بدن بچه‌ها خود گویای آن است که آنان در اثر تخریب دیوار مصدوم نشده‌اند بلکه ناشی از ضرب و شتم است.

 

شمالی خاطرنشان کرد: این وقت از روز جایی نبود که مالک، مشکل و اختلافش را حل کند و کودکان بینوا چه گناهی کرده بودند که به خاطر این اختلاف کتک بخورند.

زندانیان