نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کودکان شلاق خورده برای تکذیب واقعه تهدید شدند

11-اکتبر-2016

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس: پس از انتشار خبر شلاق خوردن دانش آموزان بی بضاعت در رسانه ها و فضای مجازی، مسئولان آموزش و پرورش، این دانش آموزان و خانواده های آنها را خواسته اند و با تهدید آنها به اینکه اگر خبر شلاق خوردن و اخراج را تکذیب نکنند برای همیشه از مدرسه اخراج خواهند شد، کاری کردند که دانش آموزان و خانواده ها از ترس اخراج همیشگی، افشاگری پیشین خود را انکار می کنند.

به گزارش تابناک، پس از انتشار خبر شلاق زدن و اخراج دانش آموزان مدرسه شهید چمران، کمترین انتظاری که از مسئولان آموزش و پرورش استان کرمان  می رفت، این بود که ضمن برخورد قاطعانه با معلم خاطی از دانش آموزان کتک خورده نیز دلجویی کنند. نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه آنها به رغم وجود مستندات فراوان اصل خبر را نیز تکذیب کردند؛ تکذیبی که البته صحیح نیست و در ادامه به اطلاعاتی در مورد چرایی این کار اشاره می شود.

در روزهای گذشته، مدیر مدرسه شهید چمران در روستای مختار آباد شهرستان رودبار جنوب (استان کرمان) ده تن از دانش آموزانش را به جرم نپرداختن ۳۰ هزار تومان حق ثبت نام شلاق زد و از مدرسه اخراج کرد.

پس از چند روز از این اتفاق، مستنداتی از جمله چند فیلم ویدئویی به دست آمد که دانش آموزان کتک خورده در حال تشریح ماجرا هستند. جدا از ویدئوهای مورد اشاره و اطلاعات موجود در فضای مجازی، «تابناک» برای کسب اطلاعات بیشتر، به سراغ خانواده برخی دانش آموزان کتک خورده رفت که آنها ضمن تأیید خبر شلاق خوردن و اخراج شدن فرزندانشان از مشکلات مالی خود گفتند و از فشار مدیران مدارس برای پرداخت پول، گلایه کردند.

با وجود تأیید خانواده ها و تشریح اتفاقات رخ داده توسط خود دانش آموزان در فیلم های ویدئویی که به آن اشاره شد، «پهلوان» رئیس آموزش و پرورش شهرستان رودبار جنوب در گفت و گو با خبرنگار ما، خبر را تکذیب و آن را کذب محض دانست. پس از او «محمد محسن بیگی»، رئیس آموزش و پرورش استان کرمان نیز ضمن تکذیب این خبر، رسانه هایی که این خبر را منتشر کردند، به خیانت در حق افکار عمومی متهم کرد.

اما پرسشی که پس از اظهارات مسئولان به وجود آمد، این بود که چرا به رغم وجود مستندات کافی از جمله فیلم های ویدئویی افشاگری دانش آموزان و تأیید خانواده ها، مدیران آموزش و پرورش استان کرمان به جای پذیرش خطا، عذرخواهی، برخورد با مدیر متخلف و دلجویی از دانش آموزان به تکذیب خبر روی آورده اند؟

در این رابطه، یکی از فعالین فرهنگی منطقه که به همراه همکارانش در روستاهای شهرستان رودبار جنوب مشغول است و نامش نزد «تابناک» محرمانه باقی خواهد ماند، گفت: ما هم مثل مسئولانی که خبر را تکذیب می کنند، دعا می کنیم این خبر دروغ باشد، ولی متأسفانه نه تنها این خبر دروغ نیست، بلکه کاملاً درست است.

او ضمن تشریح جزئیاتی بیشتر از حادثه، ادامه داد: در همان زمان که خبر شلاق خوردن و اخراج قریب به ده دانش آموز مدرسه شهید چمران منتشر شد، ما برای مستند سازی اتفاق به سراغ دانش آموزان رفتیم و از آنها فیلم گرفتیم.

همچنین ضمن تهیه لیستی از دانش آموزان کتک خورده با خانواده های آنها تماس گرفیتم که آنها نیز خبر را تأیید کردند. اما حالا اگر شما دوباره به سراغ دانش آموزان و خانواده های آنها بروید، خبری که تا چند روز پیش تأیید می کردند را تکذیب می کنند.

وی در مورد چرایی این تکذیب از سوی دانش آموزان گفت: پس از انتشار خبر در رسانه ها و فضای مجازی مسئولان آموزش و پرورش، این دانش آموزان و خانواده های آنها را خواسته اند و با تهدید آنها به اینکه اگر خبر شلاق خوردن و اخراج را تکذیب نکنند برای همیشه از مدرسه اخراج خواهند شد، کاری کردند که دانش آموزان و خانواده ها از ترس اخراج همیشگی، افشاگری پیشین خود را انکار می کنند.

این فعال فرهنگی منطقه ادامه داد: همین موضوع سبب شده تا مسئولان آموزش و پرورش شهرستان و استان نیز با خیال راحت خبر فوق را تکذیب کنند و مطمئن باشند، اگر کسی دوباره به سراغ دانش آموزان و خانواده هایشان برود، آنها نیز حرف مسئولان را خواهند زد.

در این باره «احمد حمزه ای» نماینده مردم شهرستان رودبار جنوب در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت:  به منطقه سر نزده ام و تنها پس از شنیدن ماجرا با مسئولان تماس گرفتم که آن را کذب محض خواندند.

«حمزه ای» ادامه داد: با توجه به فیلم های منتشره و اخبار و گزارش هایی که می رسد حتماً ماجرا را پیگیری خواهم کرد.

زندانیان