نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کودک آزاری از لایحه حمایت از خانواده حذف شد

21-می-2011

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس : لایحه حمایت از خانواده مربوط به خانواده‌ها است و هدف آن تحکیم بنیاد خانواده است.

 

چندی پیش نیره اخوان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی به خبر آنلاین اعلام کرد که کارگروهی برای بررسی کودک آزاری در لایحه حمایت از خانواده تشکیل شده و این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است و بخشهایی از این لایحه برای دفاع از حقوق کودکان اختصاص یافته است.

 

با این حال موسی قربانی دیگر عضو این کمیسیون گفت که کودک آزاری در لایحه حمایت از خانواده جایگاهی ندارد.

 

وی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین در بحث حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، ایران یکی از مترقی‌ترین کشورهای عضو کنوانسیون حقوق کودک است و قوانین فعلی ما در بحث کودک‌آزاری رسا هستند و به دلیل وجود مجازات‌های اسلامی در بحث کودک آزاری، این موضوع در لایحه حمایت از خانواده جایگاهی ندارد.

 

وی ادامه داد: در قانون مجازات اسلامی مواردی پیرامون ایراد ضرب و جرح نسبت به کودکان و زار و اذیت آن‌ها آمده است و قوانین نسبتا محکمی در این رابطه در جامعه وجود دارد.

 

قربانی با بیان اینکه کودک آزاری از جرائم عمومی محسوب می‌شود و احتیاجی به شاکی خصوصی ندارد، افزود: در بخش تعزیرات حکومتی در این رابطه مسائل ویژه‌ای مطرح شده است و در بخش قانون مجازات اسلامی، جرم انگاری نیز در این رابطه صورت گرفته است بنابراین در لاحه حمایت از خانواده که بخش حقوقی مسائل خانواده بررسی می‌شود برای بحث کودک آزاری جایگاهی وجود نخواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه آخرین تغییرات در لایحه حمایت از خانواده انجام شده و در حال حاضر در نوبت طرح در صحن علنی قرار گرفته است تاکید کرد: درصورتی که کودک آزاری همراه با شکستگی یا ایراد ضرب و جرحی باشد، جرم خاص محسوب می‌شود و طبق ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی با وی برخورد و به ۲ تا ۵ سال حبس و پرداخت دیه محکوم خواهد شد.

 

در حالی نماینده عضو کمیسیون قضایی معتقد است که قوانین ما در این باره کافی است که هر روز اخبار مربوط به کودک آزاری بیشتر می‌شود.

زندانیان