نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

یک نماینده مجلس: ازدواج ۱۳ هزار کودک به صورت غیررسمی انجام می‌‌شود

11-دسامبر-2016

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس: عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس عنوان کرد که ازدواج حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار کودک به صورت غیررسمی و بدون ثبت در دفاتر انجام می‌گیرد. وی همچنین گفت که در برخی موارد سن واقعی دختران به درستی ثبت نمی‌شود و سن آنها را بالاتر به ثبت می‌رسانند.

به گزارش خانه ملت، محمد علی پورمختار در واکنش به اعلام آمار ۴۳ هزار ازدواج دختر بچه‌های زیر ۱۰تا ۱۵ سال، گفت: “طبق قانون عقد کودکان در دفاتر ثبت ازدواج ممنوع است ضمن آنکه ضمانت اجرایی کیفری هم برای دفاتر ثبت در صورت بروز تخلف در نظر گرفته شده است، به گونه‌ای که امکان تعلیق آنها از شغل‌شان وجود دارد اما متاسفانه شاهد ثبت ازدواج کودکان برخلاف قانون در برخی دفاتر ثبت ازدواج هستیم”.

ثبت سن غیرواقعی دختران در دفاتر برای ثبت ازدواج

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: “در برخی موارد سن واقعی دختران به درستی ثبت نمی‌شود و سن آنها را بالاتر به ثبت می‌رسانند”.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون ازدواج دختری که سنش کم باشد با رای دادگاه امکان‌پذیر است، افزود: “به نظر می‌رسد آمار اعلام شده مبنی بر ثبت ازدواج ۴۳ هزار دختر بچه ۱۰ تا ۱۵ ساله بدون رعایت قوانین و مقررات موجود انجام شده است”.

پورمختار آمار ازدواج غیررسمی کودکان را ۱۲ تا ۱۳ هزار مورد اعلام کرد و گفت: “سازمان ثبت اسناد و املاک باید بر عملکرد دفاتر ثبت ازدواج نظارت کند کما اینکه سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ماموریت اصلی حل معضلات اجتماعی را دارند هم باید به این مساله ورود پیدا کند، چرا که این روند ازدواج‌ها موجب افزایش طلاق می‌شود”.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: “اگر قوانین به درستی اجرا شود می‌توان شاهد کاهش ازدواج کودکان بود، در واقع معدود دفاتری که تخلف می‌کنند و موجبات این ناهنجاری را فراهم می‌کنند باید تنبیه یا تعلیق شوند یا حتی امتیازشان سلب شود چراکه این اقدام اثر گذار خواهد بود”.

برچسب ها:

زندانیان