نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از شکنجه دو فعال مدنی در تبریز

18-جولای-2015

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای نگرانی خود را در خصوص صدور حکم ۱۰ سال زندان حسین علی محمدی و طه کرمانی ابراز داشته است.

به گزارش اویان نیوز، جمعه ۲۶تیر۹۴ سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای اظهار نگرانی کرده که حکم ۱۰ سال زندان حسین علی محمدی و طه کرمانی «غیر قابل توجیه» و با «اهداف سیاسی» و «براساس اعتراف زیر شکنجه» صادر شده است.

در بیانیه این نهاد حقوق بشری آمده است: «اتهامات این دو فعال آذربایجانی توهین به مقدسات اسلام، تخریب اموال عمومی به قصد تبلیغ علیه نظام اسلامی بوده است. هر دو حکم صادره بر اساس سوزاندن پرچمی ( به تاریخ اکتبر ۲۰۱۳) که در کنار اتوبان تبریز نصب شده بود می باشد. اتهام توهین به مقدسات اسلامی به خاطر این بوده است که پرچم ایران حاوی متن الله اکبر می باشد. اتهام تخریب اموال عمومی به قصد تبلیغ علیه نظام اسلامی نیز بنا به گفته قاضی این بوده است که «پرچم هر کشور علامتی مقدس برای هر کشور بوده و مهم هست و احترام به آن  به مثابه احترام به وجود آن کشور می باشد.» هر دو متهم، اتهامات وارده را رد کرده اند.»

طه کرمانی به سازمان عفو بین الملل گفته است که آنها از سوی نیروهای وزارت اطلاعات با مشت، سیلی، ضربه های کمربند و حمل بازجویان به حالت چمباتمه و سوار شدن بازجو بر شانه آنها تحت شکنجه قرار گرفته اند و این شکنجه ها باعث وخیم شدن درد کمر آنها شده است.

در این بیانیه آمده است: «هر دو فعال به مدت ۴۲ روز در سلول های انفرادی و بدون دسترسی به وکیل تحت بازجویی قرار داشته اند.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به اعتراض حسین علی محمدی و طه کرمانی به حکم صادره آمده است: «حین محاکمه، این دو فعال اعترافات خود را رد کرده و اذعان داشته اند که این اعترافات تحت شکنجه بوده است، اما قاضی آنها را تهدید کرده است که اگر در مرحله تجدید نظر اعترافات خود را رد کنند آنها را به همان جایی بر می گرداند که قبلا بوده اند.»

سازمان عفو بین الملل ضمن در خواست آزادی فوری برای آنها، احکام صادره برای حسین علی محمدی و طه کرمانی را مصداق نقض حقوق بشر دانسته و گفته است: «نباید اتهامات وارده، توسط سیستم قضایی مورد بررسی قرار گیرد.»

این سازمان درخواست کرده «شکنجه های وارده و سایر بدرفتاری های حین بازجویی» مورد بررسی بی طرفانه قرار گیرد و افراد مظنون «در صورت وجود مدرک قابل قبول » به دادگاه معرفی شوند.

حسین علی محمدی و طه کرمانی روز ۱۳آبان۹۲ از سوی ماموران امنیتی در تبریز بازداشت و پس از نزدیک به ۶ ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شدند.

حمید باقرپور ریاست شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز حسین علی محمدی و طه کرمانی را به اتهام «توهین به مقدسات اسلامی» و «تحریق اموال عمومی به قصد مقابله با حکومت اسلامی»، به ۱۰ سال حبس در مرحله بدوی محکوم کرده بود.

حسین علی محمدی که در زندان مرکزی تبریز بسر می برد روز ۱۰اسفند۹۳ از سوی ماموران امنیتی بازداشت و برای اجرای حکم محکومیت خود به این زندان منتقل گردید.

زندانیان