نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اسامی و آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات آذربایجان

29-جولای-2016

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: در اعتراضات روزهای اخیر در شهرهای آذربایجان ده ها معترض از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند؛ اغلب بازداشت‌شدگان یک روز پس از بازداشت آزاد و تعدادی همچنان در بازداشت بسر می برند.

تبریز

به گزارش اویان‌نیوز، در جریان اعتراضات روز سه شنبه در تبریز دست‌کم ۱۲ معترض پس از بازداشت به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند.

از بین این افراد ۶ نفر به نام‌های توحید رستمی یان، علی اصغری، حامد نعمتی، بهمن حسینی، سلیمان چوپانی و علی شیرجوانی پس از یک روز آزاد شدند.

به گفته معترضان آزاد شده، ۴ نفر پس از انگشت نگاری در زندان تبریز به بازداشتگاه اطلاعات سپاه و دو نفر دیگر به بند جوانان این زندان منتقل شده اند.

از سرنوشت این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست.

سه شنبه رقیه علیزاده نیز در حین فیلمبرداری از تجمع برای ساعاتی بازداشت و پس از توقیف تلفن همراهش آزاد شده بود.

به نوشته هرانا، رضا سلیمان زاده و مجید حق وردی ۲ نفر دیگر از بازداشت‌شدگان روز سه شنبه بودند که به زندان تبریز منتقل شده اند.

پنجشنبه ۷مرداد۹۵ نیز تعدادی از شهروندان و فعالان در این شهر از سوی ماموران بازداشت شدند که از میان ایشان، هرانا نام روزبه پیری، علی جباری، علی هدایتی، علی دباغی و دو خواهر با نام‌های نیر و مریم فتحعلی‌لو را جز بازداشت‌شدگان ذکر کرده است.

اردبیل

پنجشنبه در شهر اردبیل محمد جولانی، احمد محمدزاده، وحید صادقی فرد و حسین بالاخانی در میدان شریعتی این شهر از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

پیش از این افراد در شب چهارشنبه مهدی هوشمند و رضا وحدت از سوی ماموران امنیتی همراه با ضرب‌وشتم بازداشت شدند.

زنجان

در شهر زنجان راهپیمایی مسالمت آمیز شهروندان در پایان با بازداشت تعدادی از معترضان و درگیری ماموران امنیتی با حاضران همراه بود.

شاهدان عینی از بازداشت دستکم ۱۰ نفر در این شهر خبر دادند که از این میان تنها هویت ابوالفضل ایمانی و دخترش آیلار ایمانی مشخص گردید.

آیلار ایمانی ۷ ساله پس از چند ساعت به خانواده اش تحویل داده شد ولی ابوالفضل ایمانی صبح امروز با قرار کفالت آزاد شد.

به گفته افراد مطلع اکثر بازداشت‌شدگان آزاد شده اند.

خوی

پنجشنبه تعدادی از شهروندان و فعالان مدنی در سطح شهر خوی بازداشت شدند. بازداشت این افراد همراه با ضرب و شتم گزارش شده است.

 سلمان عراقی، واحید صفری، سعید ورمزیار، هادی عباس‌زاده، حسین بوستانچی، فرهاد سلیمانپور و حسین کاظم‌لویی جز بازداشت شدگان هستند.

سلمان عراقی و حسین بوستانچی در شهر خوی در حین بازداشت‌ به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دچار «خونریزی‌های شدیدی در ناحیه سر و صورت» شده اند.

ارومیه

سه شنبه ۵مرداد۹۵ هوشنگ نقی‌زاده و اولدوز قاسمی بازداشت شدند که خانم قاسمی پس از چند ساعت و آقای نقی‌زاده پس از یک روز با قرار وثیقه ۲۰ میلون تومانی آزاد شد.

روز پنجشنبه نیز ماموران امنیتی تعدادی از شهروندان و فعالان مدنی را در این شهر بازداشت کردند که از میان این افراد هویت مهدی حاجی زاده مشخص گردید.

تهران و مراغه

به نوشته هرانا، در تهران علی ابراهیمی و در شهر مراغه مرتضی کریمی در رابطه با اعتراضات از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده اند.

احضار

در روزهای اخیر تعدادی از فعالان مدنی در شهرهای آذربایجان به نهادهای امنیتی احضار شده اند.

امیر اسمعیل‌یار در شهر ارومیه به «اداره پشتیبانی عملیات پلیس امنیت عمومی» احضار شده است.

روز چهارشنبه گزارش شده بود، ۱۰ نفر از فعالان مدنی در شهر خوی را به صورت تلفنی به اداره اطلاعات این شهر احضار کرده اند.

زندانیان