نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اسدالله اسدی زندانی سیاسی گمنام آذربایجانی

14-جولای-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: اسدالله اسدی داغداغان، پزشک و زندانی سیاسی گمنام آذربایجانی که به ۱۰سال حبس تعزیری محکوم شده است،همچنان در زندان اوین تهران بدون برخورداری از حقوق اولیه یک زندانی و در وضعیت حاد سلامتی نگهداری می شود.

 

به گزارش اویان نیوز، روز ۲۳ تیر ۸۹ اسدالله اسدی داغداغان پزشک آذربایجانی از سوی ماموران امنیتی در تبریز بازداشت گردید. وی پس از ۵ ماه حبس در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات تبریز به تهران منتقل شده و ۴ ماه را نیز در انفرادی بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین در حبس به سر برد.

 

اسدالله اسدی به اتهام همکاری با دول متخاصم و همچنین ظاهرا عضویت در حزب خلق مسلمان از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم گردید.

 

وی پیشتر نیز در سال ۱۳۷۳ به اتهام عضویت در حزب خلق مسلمان متهم شده بود.

 

بر اساس گزارش سایت کلمه وی در طول بیش از ۱۸۰ جلسه بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات تبریزمورد انواع شکنجه ها قرار گرفت، به گونه ای که به دلیل ضربات پوتین به ناحیه سر و شکم دچار مشکلات شدید کلیوی و در اثر نگهداری طولانی مدت در انفرادی های تاریک تقریبا بینایی خود را از دست داده و ضربات شدید موجب خونریزی در سیستم دفع ادرار وی شده است.

 

بر اساس این گزارش، تهدید به اعدام، انداختن در چاه فاضلاب، زنده به گور کردن و فرو کردن سر این زندانی در توالت موجب ناراحتی های شدید روحی و افسردگی این زندانی سیاسی گمنام آذربایجانی شده است.

 

۵ شبانه روز به صورت سرپا نگه داشتن بدون اجازه برای تکیه به دیوار و نشستن، از دیگر فشار های جسمی ای است که روح و جسم این زندانی را به شدت مورد آسیب قرار داده است.

 

به دلیل فشار های روحی ناشی از شکنجه‌های جسمی طلاقت فرسا و بلاتکلیفی ۲۰ ماهه اسدالله اسدی دغدغان، روز یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ دست به خودکشی زد، اما هشیاری و سرعت عمل زندانیان بند ۳۵۰ موجب شد تا این پزشک آذربایجانی از مرگ نجات پیدا کند.

 

وخامت وضعیت سلامتی وی به خصوص سلامتی بینایی وی به حدی جدی است که به گزارش وبسایت فعالین حقوق بشر و دموکراسی وسعت دید وی به کمتر از یک متر کاهش یافته است و نیاز به عمل جراحی دارد.

 

وی از ناراحتی شدید در معده و اثنی عشر رنج می برد و بنا به گفتهٔ کادر درمانی زندان اوین، باید هر چه سریع‌تر به بیرون از زندان منتقل و معالجه گردد.

 

مسئولین زندان اوین بارها با درخواست انتقال وی به پزشک متخصص مخالفت نموده اند.

 

روز ۲۶ آبان ۹۱ اسدالله اسدی در اعتراض به مخالفت مسئولین زندان اوین با مرخصی استعلاجی وی دست به اعتصاب غذا زده بود.

 

وی در طول این ۳ سال از حقوق اولیه یک زندانی که شامل حق تماس تلفنی، ملاقات حضوری، ملاقات شرعی، مرخصی، حق درمان در پزشک متخصص و … محروم بوده است.

 

 

طبق ماده ۲۱۳ آیین نامه زندان مسئولین زندان موظف اند در موارد ازدواج، فوت بستگان نسبی و سببی درجه نخست […] زندانی را به مدت یک هفته به مرخصی اعزام نمایند. پدرزن اسد الله اسدی، عسگر خرمی و عمه وی لیلا اسدی به همراه دو فرزند و یک نوه خود در جریان زلزله قره داغ جان خود را از دست دادند. به رغم فوت بستگان این زندانی سیاسی مسئولین زندان از اعطای مرخصی به وی امنتاع نمودند.

 

مسئولین قضایی همچنین با درخواست وی مبنی بر انتقال به زندان شهر محل سکونت خود مخالفت نموده اند.

 

اسدالله اسدی در سال ۱۳۵۹ به استخدام اداره آموزش و پرورش درآمد و در سال ۱۳۷۲ توانست در رشته پزشکی فارغ التحصیل گردد ولی علی رغم این مسئله وی نتوانست ارتقای شغلی پیدا کند و از طرف هسته گزینش آموزش و پرورش رد صلاحیت گردید و اعلام نمودند که گزینش وی به علت وابستگی به حزب خلق مسلمان نیاز به بررسی مجدد دارد.

برچسب ها:

زندانیان