نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعتصاب غذای فعالان مدنی بازداشت شده در تبریز

17-سپتامبر-2011

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: عبدالله صدوقی از فعالین مدنی آذربایجان که دوم شهریورماه در جلسه افطاری به همراه سی تن از فعالان دیگر در شهر تبریز بازداشت شده بود، در پی اعتصاب غذای ۱۷ روزه دچار خونریزی معده شده است.

 

ماموران امنیتی دوم شهریور با مراجعه به منزل مصطفی عوض‌پور که حدود ۳۰ نفر از فعالین تبریزی برای صرف افطار و مذاکره موضوع رد طرح دوفوریتی آبرسانی به دریاچه ارومیه در آن محل تشکیل جلسه داده بودند، همه افراد حاضر در جلسه را بازداشت کرده‌اند.

 

هم اکنون ۱۵ تن از دستگیر شدگان طی دادگاهی، بدون دسترسی به وکیل مدافع به دوسال حبس تعلیقی و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند و وضعیت ۱۵ تن دیگر هنوز معلوم نیست.

 

 

برادر عبدالله صدوقی در رابطه با اعتصاب غذای برادرش در گفتگو با رادیو فردا می‌گوید: «از دوم شهریور که ایشان دستگیر شدند، در اطلاعات اعتصاب غذای خشک و‌تر کرده بود که منجر به خونریزی معده وی شده است. ماموران امنیتی بعد از خونریزی معده عبدالله و وخامت حال وی، ایشان را به بهداری زندان منتقل کردند.»

 

 

بگفته وی، برادرش بعد از خونریزی معده و انتقال به بهداری، نهایتا به اعتصاب غذای خود خاتمه داده، اما در حال حاضر (به خاطر خونریزی معده) قادر به خوردن غذا نیست.

 

برادر عبدالله صدوقی در ادامه می‌گوید که یک بار با برادرش ملاقات داشته، هم اکنون عبدالله بدون تفهیم اتهام در زندان است و یک ماه قرار بازداشت برای وی صادر شده است.

 

طبق برخی گزارشات به غیر از آقای صدوقی، حداقل دو فعال آذربایجانی دیگر که در جریان مراسم افطاری بازداشت شده بودند نیز اعتصاب غذا کرده‌اند. «موسی برزین خلیفه لو» وکیل دادگستری که قبلا وکالت تعدادی از فعالین مدنی ایران را برعهده داشته و مهدی حمیدی شفیق.

 

هادی، برادر مهدی حمیدی شفیق در گفتگو با رادیو فردا می‌گوید: «تاکنون نتوانسته‌ایم بصورت مستقیم با مهدی تماس داشته باشیم و از زبان خود وی نسبت به وضعیتش اطلاعی کسب کنیم، اما دوستانشان که در بازداشت وزارت اطلاعات بودند و به زندان تبریز انتقال داده شدند، گفته‌اند که مهدی اعتصاب غذا کرده بود.»

 

بگفته وی، در پی گیریهایی که خانواده و خودشان به شخصه از دادگستری، بازپرسی و غیره انجام داده‌اند، اطلاعات دقیقی در ارتباط با وضعیت مهدی حمیدی شفیق داده نمی‌شود.

 

هادی می‌گوید، به غیر از برادرش، هنوز چهار نفر دیگر در بازداشت وزارت اطلاعات هستند و به زندان منتقل نشده‌اند.

 

جمشید زارعی، تقی سلحشور و مهندس وحید شیخ بگلو هنوز در بازداشتگاه وزارت اطلاعات هستند و از سرنوشت آن‌ها هیچ اطلاعی به خانواده‌ها داده نمی‌شود.

 

بگفته وی، یکی از خانواده‌های این افراد از طریق بازپرس‌ها مطلع شده است که قرار بازداشت آن‌ها (در وزارت اطلاعات) تا دو هفته دیگر تمدید شده است.

 

از ۶ شهریور تا کنون اعتراضات مردمی به خشک شدن دریاچه ارومیه ادامه دارد. به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، ماموران امنیتی و انتظامی استانهای آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل تاکنون صد‌ها نفر را دستگیر کرده‌اند.

 

با شدت گرفتن اعترضات به رد طرح دوفوریتی آبرسانی به دریاچه ارومیه، ۱۷ شهریورماه اعلام کرد که ۹۵۰ میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده است.

 

دریاچه ارومیه که نیمی از آب خود را از دست داده است و در برخی نقاط آن، آب تا ۱۰ کیلومتر پس روی داشته است، با ادامه این روند تخمین زده می‌شود که تا سه سال آینده خشک شود و بگفته محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، در اینصورت ۱۰ میلیارد تن نمک بصورت گرد و غبار و طوفان بر سر ۶ میلیون نفر ساکن مناطق اطراف خواهد ریخت.»

زندانیان