نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انتقال سه تن به بازداشتگاه اشنویه و آزادی یک بازداشتی

15-آگوست-2017

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: بعد از حدود چهل روز بازجویی، سه بازداشتی از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه به بازداشتگاه شهرستان اشنویه منتقل شدند. این افراد با اتهاماتی سیاسی بازداشت شده بودند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، در هفته‌ی دوم مردادماه ۱۳۹۶، سه بازداشتی به نامهای «یوسف سیده‌پور»، «امید سیده‌پور» و «انور عبداللهی» بعد از نزدیک به چهل روز بازجویی از سوی اداره‌ی اطلاعات ارومیه به بازداشتگاه اشنویه منتقل شدند.

یک منبع مذکور نزدیک به خانواده‌ی این افراد با تایید این خبر اعلام کرد: «دستگاه قضایی از آزادی این سه بازداشتی با وثیقه خودداری کرده است زیرا پرونده‌هایشان هنوز جهت تکمیل، نزد اداره‌ی اطلاعات هستند. فرعان سیده‌پور هم که به همراه آنها بازداشت شده بود، بعد از بازجویی آزاد شده است.»

اتهام وارده‌ی این افراد‌ از سوی اداره‌ی اطلاعات، تبلیغ علیه نظام و ارتباط با احزاب کُردی عنوان شده است اما با وجود انتقال‌شان به بازداشتگاه، این افراد تاکنون توسط بازپرس تفهیم اتهام نشده‌اند.

روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه، اداره‌ی اطلاعات اشنویه چهار تن به نامهای فرعان سیده‌پور، یوسف سیده‌پور و امید سیده‌پور از اهالی روستای «بیژن‌ آباد» و یک تن دیگر به نام انور عبداللهی از اهالی محله «تاج‌الدین‌آباد» این شهرستان را بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه منتقل کرد‌ند.

نزدیکان بازداشت‌شدگان اظهار داشته‌اند: “این افراد در سردخانه‌ی اشنویه مشغول به کار بوده‌اند و در محل کار، توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده‌اند”.

بیشتر متهمان در پرونده‌های سیاسی در ایران با پدیده‌ی بازجو و تیم بازجویی روبرو هستند. آنها برخلاف قانون، در پرونده‌های سیاسی مداخله و از فعالان سیاسی و مدنی بازجویی می‌کنند. بازجوها، یا آن طور که جمهوری اسلامی میگوید، کارشناسان پرونده‌های سیاسی، ماموران نهادهای امنیتی هستند‌.

زندانیان