نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت بهنام شیخی جهت اجرای حکم شش ماه حبس

6-نوامبر-2016

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: بهنام شیخی جهت تحمل حکم شش ماه حبس خود بازداشت و به زندان مرکزی تبریز منتقل شد.

به گزارش اویان نیوز، یکشنبه ۹آبان ماه۹۵، بهنام شیخی فعال ترک (آذری) از سوی ماموران امنیتی بازداشت و برای اجرای حکم شش ماه حبس تعزیری به زندانی مرکزی تبریز منتقل شد.

وی روز ۲۰مهر۹۰ پس از اعتراضات گسترده به خشک شدن دریاچه ارومیه با مراجعه ماموران امنیتی به منزل شخصی وی در شهر گلستان از توابع تهران بازداشت شد.

ماموران امنیتی ضمن ارعاب خانواده وی اقدام به تفتیش منزل و سپس محل کار وی کرده و کتاب ها، دست نوشته ها، سی دی ها، کامپیوتر و آلبوم عکس خانوادگی، وی را با خود برده بودند.

وی پس از تحمل ۲۵ روز بازداشت در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین تهران به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شد.

 این فعال روز ۱۴آبان۹۰ با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

حملبر رئیس شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز آقای شیخی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی محاکمه و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم نمود.

بهنام شیخی پیشتر به دلیل فعالیت هویت طلبانه بارها بازداشت و در دادگاه انقلاب به زندان محکوم شده است.

روز ۲اسفند۹۲ همزمان با روز جهانی زبان مادری چند تن از فعالان مدنی به دلیل شرکت در مراسم بزرگداشت این روز در نسیم شهر استان تهران از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

در روزهای پس از این مراسم بهنام شیخی روز ۱۴اسفند۹۲ با مراجعه ماموران امنیتی به محل کار وی بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت.

این فعال روز ۲۴اردیبهشت۹۳ با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی و پس از قریب به ۷۰ روز بازداشت موقت از زندان اوین آزاد شد.

وی در زمان بازداشت در اعتراض به بازداشتش دست به اعتصاب غذا زده بود.

پیشتر بهنام شیخی روز ۱۹خرداد۸۸ در پی اعتراض به جوک قومیتی محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران در محل کار خود در تهران بازداشت شده بود. وی در آن زمان پس از تحمل ۵۵ روز بازداشت موقت در بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

قاضی پیر عباسی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران اتهام این فعال ترک را اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و -تشکیل تجمعات غیر قانونی عنوان کرده بود.

بهنام شیخی همچنین روز ۲۳آبان۸۷ در جریان مراسم بزرگداشت ستارخان در شهر ری و در خرداد سال ۱۳۸۵ در پی اعتراضات گسترده مردم شهرهای شمالغرب کشور بازداشت شده بود.

برچسب ها:

زندانیان