نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت دو فعال مدنی در اهواز

26-می-2016

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: بازجود گذشت بیش از یک هفته از بازداشت دو فعال مدنی در اهواز هنوز اطلاعی از وضعیت آنان در دست نیست.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، رضا کعبى، فرزند حنش، فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه شوشتر و از اهالى روستاى بیت ثامر کعبى واقع در شعیبیه در ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ و مهندس على جلالى، ۴۵ ساله، متأهل و داراى دو فرزند نیز در روز ۳۱ اردیبهشت ماه توسط اداره وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند و خانواده‌های آنان تاکنون اطلاعی از دلیل بازداشت آنان ندارند.

بنا به گزارش‌هاى فعالان حقوق بشر، نیروهاى اطلاعات در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ بعد از هجوم به یکى از روستاهاى شعیبیه قبل از ورود به منزل کعبى با مقاومت مردم روبرو مى‌شوند و پس از آن‌که مشخص شد آنان از اداره وزارت اطلاعات بودند، توانستند وارد منزل شوند. در این فرصت رضا کعبى منطقه را ترک مى‌کند و نیروهاى اطلاعات در نبود وی، پدر و دوبرادرش را در بازداشت‌گاه اطلاعات گروگان مى‌گیرند و بدین ترتیب رضا کعبی روز ۲۹  اردیبهشت ماه خود را تسلیم نیروهاى اداره‌ی اطلاعات می‌کند.

رضا کعبى از فعالان مدنى، چندین مقاله در مورد فقر وبیکارى نوشته بود و هم‌چنین از منتقدان عمل‌کرد سهراب گیلانی، نماینده‌ی شوشتر در مجلس شورای اسلامی بود. رضا کعبى و دیگر دوستان‌اش فعالیت‌هاى اجتماعى وفرهنگى داشته و در کاشتن نخل در روستاهاى شعیبیه مانند روستاى بیت حسین الفریح و روستاى بیت السلیمان مشارکت فعال داشتند.

هم‌چنین در روز ۳۱ اردیبهشت ماه وبعد از بازداشت کعبى نیروهاى اداره‌ی اطلاعات ساعت ۵ بامداد با حمله به منزل مهندس علی جلالی ساکن کوی دانیال منطقه شعیبیه او را دستگیر کردند.

مهندس على جلالى نیز فعالیت‌هاى فرهنگى اجتماعى داشته و در جمع‌آورى کمک‌هاى مردمى به سیل‌زدگان در شعیبیه فعالیت‌هاى زیادى داشته است. این دو فعال مدنی پس از سیلابی که منطقه شعیبیه شوشتر را فراگرفت و موجب خسارات زیادی گردید در کمک به سیل‌زدگان اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای نجات سیل‌زدگان و خسارت‌دیدگان کردند.

خانواده‌های آنان با گذشت چند روز از بازداشت، اطلاعی از سرنوشت این دو فعال اجتماعی ندارند.

چندى پیش یک فعال مدنى دیگر بنام زکیه نیسى نیز در اهواز بازداشت و پس از ۳ بازداشت در وزارت اطلاعات آزاد شد.

زندانیان