نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت و ضرب و شتم ده‌ها شهروند در آذربایجان

28-سپتامبر-2011

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: نیروهای امنیتی روز سه شنبه در جریان مراسم ترحیم «ابراهیم جعفرزاده و خانواده‌اش» به ضرب و شتم حاضران پرداخته و ده‌ها تن را بازداشت کردند.

 

مراسم خاک سپاری ابراهیم جعفرزاده و خانم مینا کهربایی به همراه دخترشان آیلا روز سه‌شنبه پنجم مهر ماه تبدیل به صحنه درگیری و دستگیری گسترده شهروندان شد.

 

بر پایه گزارش سایت ایران گلوبال مراسم تشییع مرحوم ابراهیم جعفرزاده و خانواده‌اش که به حالت عادی در حال اجرا بود توسط نیروهای امنیتی که بیشتر لباس شخصی بودند به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی شرکت کنندگان در این مراسم دفن را مورد ضرب شتم قرار داده و ده‌ها تن را نیز بازداشت کردند.

ابراهیم جعفرزاده فعال سیاسی – مدنی آذربایجانی و مینا کهربایی همسر وی و از فعالینمدتی به همراه دخترشان روز دوشنبه در مسیر بازگشت از تبریز در نزدیکی سه راه خوی و در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند.

 

این گزارش تعداد بازداشت شدگان را نزدیک به یک صد نفر تخمین زده است که پس از بازداشت به هنگ مرزی شهر خوی انتقال داده شده‌اند.

 

بعد از دستگیری و بازداشت نیز، در داخل ساختمان هنگ مرزی دستگیر شدگان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

 

همچنین مامورین نیروی انتطامی و اطلاعاتی یک اتوبوس شرکت کننده که برای شرکت در مراسم دفن حضور داشته اند را دستگیر نموده و به پاسگاه برده‌اند.

 

این گزارش اسامی ۳۰ تن از بازداشت شدگان را به این ترتیب اعلام کرده است:

 

«۱_علی رضایی (میاندوآب)۲_افشین شهبازی(مغان)۳_موسی سیفی۴_جواد سروناز(خوی)۵_علی محمدیزاده(تبریز)۶_محمد احمدی(میانه)۷_ شیرزاد حاجیلی۸_ ولی ظهرابی ۹_حمید منافی نادارلی)شبیستر)۱۰_ صادق عوض پور(تبریز)۱۱_ ناصر مصطفی پور(تبریز)۱۲_ کیان پیغامی ( مغان)۱۳_ وحید فائزپور ( ارومیه)۱۴_احمد نصیرزاده۱۵_ بهنام حاجی زاده۱۶_عبدالله شفایی۱۷_ حسین ظفرخواه۱۸_محمد بی غم۱۹_ بهزاد حاجیلی۲۰_ علی محمد علی لو۲۱_ بهنام محب علی‌لو۲۲_ آتیلا سیفی۲۳_ زینال قاسمی۲۴ نجات رضالک۲۵_ محمد وحدت فر۲۶_ محمد ولی‌لو۲۷-سلیمان عراقی ،۲۸- بهنام حاج‌محمودی، ۲۹-شهرام ازبکی ،۳۰- فرشاد حسینی»

زندانیان