نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازگشت محمود فضلی به زندان تبریز در پی عدم تمدید مرخصی

15-می-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: محمود فضلی، زندانی سیاسی زندان مرکزی تبریز عصر امروز ۲۵ اردیبهشت ماه پس از ۷ روز مرخصی خود را به این زندان معرفی کرد.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، این عضو زندانی «یئنی گاموح» که روز پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه با وثیقه‌ی ۶۶۰ میلیون تومانی به مرخصی اعزام شده بود، پس از یک هفته و در پی عدم تمدید مرخصی خود را به زندان مرکزی تبریز معرفی کرد.

پیش از این محمود فضلی سال گذشته به منظور عیادت پدر بیمار خود، شرکت در مراسم خاکسپاری و مراسم چهلم مرحوم پدرش و همچنین جهت معالجه پزشکی چندین بار درخواست مرخصی کرده بود که با تمامی آنها مخالفت شده بود. این زندانی سیاسی در اعتراض به این مسئله و نیز کارشکنی مسئولان زندان تبریز در ارسال نامه ی وی به دیوان عالی کشور از روز ۱۸ فروردین ۹۳ به مدت نه روز دست به اعتصاب غذا زد.

محمود فضلی به همراه دکتر لطیف حسنیدبیرکل حزب یئنی گاموح و سایر اعضای کمیته مرکزی؛ آقایان شهرام رادمهر، بهبود قلیزاده و آیت مهرعلی بگلو در اوایل دی ماه ۹۱ توسط مامورین اطلاعاتی شهر تبریز دستگیر و به اداره اطلاعات تبریز منتقل شدند. پس از مدتی با اتمام بازجویی ها که همراه با شکنجه و رفتارهای خشن بود، به زندان تبریز منتقل شدند. در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۲ پورباقر قاضی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز این فعالین را به اتهام تشکیل گروه غیر قانونی، و تبلیغ علیه نظام به ۹ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

احکام صادره در دادگاه بدوی، با اعتراض وکلای پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال شد که شعبه ۶ دادگاه تجدید نظر در تبریز به ریاست قاضی ایمانی حکم ۹ سال حبس تعزیری هر یک از ۵ اعضای کمیته مرکزی تشکیلات یئنی گاموح را عینا تایید کرد.

این فعالان سیاسی با شروع اعتصاب غذا در اعتراض به حکم ناعادلانه صادره به دستور مقامات قضایی دادگستری تبریز و بدون برگزاری شورای انضباطی از تاریخ ۲۹ تیر ماه ۹۲ از زندان مرکزی تبریز به زندان رجایی شهر کرج تبعید شده بودند که در تاریخ ۸ دی ماه سال ۹۲ به زندان مرکزی تبریز بازگردانده شدند. گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش خود و همچنین سازمان عفو بین الملل، سازمان دیدبان حقوق بشر، سازمان حقوق بشری فرانت لاین و بسیاری از نهادهای حقوق بشری با صدور بیانیه هایی به روند دادرسی پرونده اعضای یئنی گاموح اعتراض کرده اند.

زندانیان