نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بعد از برگزاری راهپیمایی سردشت دو‌ تن احضار شدند

29-ژوئن-2017

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: بعد از برگزاری راهپیمایی مردمی به مناسبت گرامیداشت یاد قربانیان بمباران شیمیایی سردشت، دو تن از فعالین مدنی به علت حمل پلاکاردهای «نه به کشتار کولبرها» احضار شدند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز چهارشنبه ۷ تیرماه سال ۱۳۹۶ خورشیدی مصادف با ۳۰مُین سالگرد حمله‌ی شیمیایی به شهرستان سردشت، جمعی از فعالان مدنی و شهروندان این شهر به مناسبت گرامیداشت یاد قربانیان این حمله، اقدام به راهپیمایی کردند. در این راهپیمایی همچنین پلاکاردهایی با مضمون «نه به کشتار کولبرها» از سوی برخی از فعالین مدنی محلی حمل شد.

یک منبع مطلع در این رابطه گفت: “نیروهای لباس شخصی با حضور در میان صدها تن از شهروندان و فعالان مدنی در سردشت که به سمت آرامگاه قربانیان، یاد جانباختگان این حمله را گرامی می‌داشتند، اقدام به شناسایی افرادی کردند که پلاکاردهای مرتبط با کولبران را حمل می‌کنند. طی روز ۸ تیرماه هم دو تن به نامهای «مصطفی عزیزپور» و «صلاح‌الدین خضری» از سوی ارگانهای امنیتی به صورت تلفنی احضار، مورد بازجویی قرار گرفته و بعد از ساعاتی آزاد شده‌اند”.

بمباران شیمیایی سردشت، بمبارانی بود که در جریان جنگ هشت‌ساله‌ی میان ایران و عراق و توسط نیروی هوایی عراق در ۷ تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی در چهار نقطه‌ی پرازدحام شهر سردشت انجام شد و طی آن ۱۱۰ نفر از غیرنظامیان این شهر کشته و دست کم ۸۰۰۰ تن در معرض گازهای سمی قرار گرفته و مسموم شدند.

برخی از فعالین مدنی سردشت در این راهپیمایی درست در روزی که از بیمه‌ی کولبران در برابر مخاطرات طبیعی رونمایی شد، کشتار کولبران را به مثابه‌ی حمله‌ی شیمیایی مرگبار و آن را محکوم کردند.

زندانیان