نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بهنام شیخی آزاد شد

26-دسامبر-2016

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: بهنام شیخی فعال مدنی آذربایجانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

به گزارش اویان نیوز، روز دوشنبه ۶ دی ۹۵ بهنام شیخی فعال مدنی آذربایجانی با برخورداری از آزادی مشروط از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

این فعال مدنی آذربایجانی از ۹ آبان ۹۵ از سوی ماموران امنیتی بازداشت و برای اجرای حکم شش ماه حبس تعزیری به زندانی مرکزی تبریز منتقل شده بود.

وی روز ۲۰ مهر ۹۰ پس از اعتراضات گسترده به خشک شدن دریاچه ارومیه با مراجعه ماموران امنیتی به منزل شخصی وی در شهر گلستان از توابع تهران بازداشت شد.

ماموران امنیتی ضمن ارعاب خانواده وی اقدام به تفتیش منزل و سپس محل کار وی کرده و کتاب ها، دست نوشته ها، سی دی ها، کامپیوتر و آلبوم عکس خانوادگی این فعال آذربایجانی را با خود برده بودند.

حملبر رئیس شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز این فعال آذربایجانی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی محاکمه و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم نمود.

بهنام شیخی پیشتر به دلیل فعالیت هویت طلبانه بارها بازداشت و در دادگاه انقلاب به زندان محکوم شده است.

روز ۲ اسفند ۹۲ همزمان با روز جهانی زبان مادری چند تن از فعالان مدنی به دلیل شرکت در مراسم بزرگداشت این روز در نسیم شهر استان تهران از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

در روزهای پس از این مراسم بهنام شیخی روز ۱۴ اسفند ۹۲ با مراجعه ماموران امنیتی به محل کار وی بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت.

این فعال روز ۲۴ اردیبهشت ۹۳ با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی و پس از قریب به ۷۰ روز بازداشت موقت از زندان اوین آزاد شد.

وی در زمان بازداشت در اعتراض به بازداشتش دست به اعتصاب غذا زده بود.

پیشتر بهنام شیخی روز ۱۹ خرداد ۸۸ در پی اعتراض فعالان آذربایجانی به جوک قومیتی محمد خاتمی رئیس جمهور سابق جمهوری اسلامی در محل کار خود در تهران بازداشت شده بود. وی در آن زمان پس از تحمل ۵۵ روز بازداشت موقت در بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

قاضی پیر عباسی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران اتهام این فعال آذربایجانی را اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و -تشکیل تجمعات غیر قانونی عنوان کرده بود.

این فعال آذربایجانی همچنین روز ۲۳ آبان ۸۷ در جریان مراسم بزرگداشت ستارخان در شهر ری و در خرداد سال ۱۳۸۵ در پی اعتراضات گسترده مردم آذربایجان بازداشت شده بود.

وی پس از تحمل ۲۵ روز بازداشت در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین تهران به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شد.

برچسب ها:

زندانیان