نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تایید حکم جابر سخراوى، فعال اهوازی در دادگاه تجدید نظر اهواز

20-ژوئن-2016

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: شعبه ۱۶ دادگاه تجدید نظر اهواز به ریاست قاضی سعید کوشا حکم ۱۲  سال و ۵ ماه زندان جابر صخراوى را تایید کرد.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، جابرسخراوى (صخراوی)، فرزند گحامى، ۳۰ ساله، فارغ‌التحصیل رشته‌ی کامپیوتر و از اهالى شهر اهواز، در تاریخ ۴ فروردین ماه ۱۳۹۳ توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز در خیابان خشایار این شهر بازداشت شده بود.

وی در دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضى شعبونی و به اتهام اقدام علیه امنیت کشور محاکمه و به ۱۴ سال و نیم زندان محکوم شد، که دو روز پیش این حکم در شعبه‌ی ۱۶ دادگاه تجدید نظر به ۱۲ سال و ۵ ماه تقلیل یافته و به او ابلاغ شد.

به گفته‌ی فعالین حقوق بشر محلی، جابر سخراوى به مدت ۳ ماه در بازداشت‌گاه اداره‌ی اطلاعات تحت شدیدترین شکنجه‌ها بوده و در ۲۷ خردادماه ۱۳۹۳ به دلیل وخامت وضعیت جسمى، به زندان کارون اهواز منتقل شده بود.

پس از بسته شدن زندان کارون، جابر سخراوى به زندان شیبان (مجتمع حرفه آموزى اهواز) منتقل شده و هم‌اکنون نیز در همین زندان محبوس است.

جابر سخراوى قبل از دستگیرى از تومور مغزى رنج مى‌برد و به طور مرتب جهت معالجه به بیمارستان مراجعه مى‌کرد.

به گفته‌ی منابع مطلع، وی در ابتداى دستگیرى موضوع بیماری‌اش را با بازجو مطرح کرده بود، اما به هشدارهای وی توجهی نشده بود.

جابر سخراوى به علت شکنجه‌های اعمالی در زمان بازداشت دچار فلجی سمت راست بدن  شده و هم اکنون حتى پاى راست او کوتاه‌تر از حد معمول است.

این فعال عرب اهوازى توسط ماموران اطلاعات به وسیله‌ی باتوم برقى به شدت شکنجه شده بود، به طورى که آثار شکنجه و سوختگى بر روى کمر و پاهاى وى تاکنون نیز قابل مشاهده است.

در اثر این شکنجه‌هاى شدید وی از درد کلیوى، ورم بیضه‌ها و درد مجارى ادرار رنج مى‌برد و بینایی او ضعیف شده است.

شکنجه هاى فیزیکی و روانى ماموران اداره اطلاعات بر جابر سخراوى طورى بوده که تا دو ماه بعد از انتقال از بازداشت‌گاه اطلاعات به زندان کارون وی خونریزى معده داشته است.

همین شکنجه‌ها واستفاده از داروهاى آرام‌بخش بر وضعیت روانی جابر سخراوى تاثیر سو گذاشته و در حال حاضر در زندان شیبان کوچک‌ترین بحث و گفتگو باعث خشم وعصبانیت و درگیری وی با دیگران مى‌شود.

جابر سخراوى در همان روزهاى اولیه‌ی بازداشت و بنا به گفته‌ی ماموران اداره‌ی اطلاعات در بازداشت‌گاه سکته مغزى کرده و در بیمارستان بستری می‌شود.

بستگان و خود جابر سخراوى از بیمارستانى که در آن بسترى شده اطلاعی ندارند.

نزدیکان جابر سخراوى ادعای سکته‌ کردن او را قبول نمی‌کنند ومى‌گویند فلج شدن سمت راست بدن او ناشى از شکنجه و شوک‌هاى برقى است. بعد از انتقال جابر سخراوى به زندان، خانواده‌ی او تلاش‌هاى زیادى جهت گرفتن مرخصى براى معالجه‌اش در بیمارستان کرده‌اند اما با درخواست‌های مکرر آن‌ها توسط دادگاه انقلاب موافقت نشده است.

زندانیان