نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تمامی بازداشت شدگان «تحصن برای آزادی مرتضی مرادپور» آزاد شدند

26-دسامبر-2016

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: مدینه (اولدوز) قاسمی و محمد امین جدیری دو نفر دیگر از بازداشت شدگان چهارمین «تحصن برای آزادی مرتضی مرادپور» با قرار کفالت آزاد شدند.

به گزارش اویان نیوز، دوشنبه ۶دی۹۵، مدینه (اولدوز) قاسمی فعال آذربایجانی اهل اورمیه با قرار کفالت آزاد شد.

پیش از وی، محمد امین جدیری دیگر فعال بازداشت شده در چهارمین «تحصن برای آزادی مرتضی مرادپور» نیز با قرار کفالت آزاد شد.

شنبه ۴دی۹۵ در جریان چهارمین «تحصن برای آزادی مرتضی مرادپور» مقابل دادگستری تبریز دستکم ۱۰ فعال مدنی آذربایجانی از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

صالح ملاعباسی، اکبر ابولزاده، مهدی زنجیر بلاغی، مدینه (اولدوز) قاسمی، اکبر صمیمی، هادی حمیدی شفیق، نیما عباس‌پور، سجاد خلیل‌نژاد، جواد احمدی یکانلی و محمدامین جدیری همراه با خشونت و ضرب و شتم ماموران امنیتی و انتظامی بازداشت شده بودند.

تحصن‌کنندگان خواستار تمکین دادگستری آذربایجان شرقی به قانون بوده و اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مبنی بر تجمیع مجازات و آزادی مرتضی مرادپور را خواستار بودند.

هفته گذشته نیز در جریان تحصن برای آزادی مرتضی مرادپور، برادرش فردین مرادپور به همراه شماری دیگر از فعالان آذربایجانی مقابل دادگستری تبریز بازداشت شدند.

مرتضی مرادپور از روز ۴آبان۹۵ در اعتراض به عدم اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مبنی بر تجمیع مجازات و درخواست آزادی‌اش دست به اعتصاب غذا زده است.

این فعال هویت طلب روز ۲۸اردیبهشت۹۴، از سوی ماموران امنیتی در محل کارش بازداشت و برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان مرکزی تبریز منتقل شد.

مرتضی مرادپور در سال ۱۳۸۸ در دادگاه انقلاب تبریز به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

وی به همراه برادر خود فردین مرادپور و چندین نفر دیگر از فعالان آذربایجانی در جریان راهپیمایی خانوادگی ۱خرداد۸۸ در پارک ائل گولی تبریز و پس از طرح شعارهایی در رابطه با حقوق زبانی و ملی آذربایجانی ها بازداشت و پس از نزدیک به شش ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شده بود.

 

زندانیان