نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز: به کولبران شلیک می‌کنیم

16-سپتامبر-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: فتح‌الله زمانیان، رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی نیروی انتظامی ایران گفت: «در صورت عدم توجه کولبران و سایر قاچاقچیان به دستورات پلیس، در نقطه صفر مرزی به آن‌ها شلیک می‌شود.»

به گزارش رادیو زمانه، در مرزهای کردستان سالانه صدها نفر از کولبران و افراد کاسب بر اثر تیراندازی نیروهای دولتی کشته و زخمی می‌شوند.

زمانیان روز شنبه ۲۲شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: «اگر فردی بخواهد در غرب کشور به صورت کولبری و قایقی در جنوب کشور جنسی را قاچاق کند پلیس برخورد می‌کند.»

وی گفت: «میزان قاچاق برای پلیس تفاوتی ندارد چرا که اصل این کار تخلف و جرم محسوب می‌شود.»

طبق گزارش فعالان حقوق بشر در مرزهای کردستان سالانه صدها نفر از کولبران و افراد کاسب بر اثر تیراندازی نیروهای دولتی کشته و زخمی می‌شوند.

«کولبر» اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از «کول» خود و بدون هرگونه وسیله‌ای انجام می‌دهند.

افراد کاسب کالاهایی که توسط کولبران در نزدیک‌ترین روستا به نقطه مرزی جمع‌آوری شده است، با استفاده از وسایل نقلیه به شهرها منتقل می‌کنند.

به فاصله چند ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۹۲، امید کریمیان، نماینده مریوان در مجلس خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت: «آقای روحانی از عدالت‌ اجتماعی‌تان، تاکنون کشته شدن شهروندان کُرد توسط نیروهای انتظامی کردستان نصیب ما شده است.»

سال گذشته همچنین محمدصالح حسینی، فعال کارگری در ایران از «عدم تمایل دولت به سرمایه‌گذاری، نبود کارخانجات و فقدان سیاست‌های مشوق سرمایه‌گذاری در استان کردستان» به‌عنوان عوامل روی آوردن کارگران مرزی به حرفه کولبری نام برد.

به‌گفته وی «اکثر کارگران کولبر را افراد فقیری تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این شغل خطرناک روی آورده‌اند.»

برچسب ها:

زندانیان