نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سرنوشت نامعلوم شمارى از فعالین اهوازى ونگرانى از کشته شدن آنان

12-می-2017

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: مراجعات خانواده‌هاى چند تن از فعالین ناپدید شده‌ی اهوازى به ستاد خبرى، دادگاه انقلاب، زندان‌ها و هم‌چنین شکایت‌هاى مکرر آن‌ها در تهران یزرای اطلاع از محل بازداشت اعضای خانواده‌هایشان تاکنون نتیجه‌اى نداشته و ارگان‌هاى امنیتى وقضائی هیچ‌گونه خبر دقیقى در این خصوص ارائه نکرده‌اند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، خانواده‌هاى این فعالین نگران وضعیت سلامتى فرزندان خود هستند و اخیراً اخبارى مبنى بر کشته شدن یک زندانى زیر شکنجه در بازداشتگاه اطلاعات اهواز به آنان رسیده که موجب نگرانى مضاعف خانواده‌هاى این فعالین شده است.

از دستگیری بعضى از این افراد بیش از یک یا دو سال مى‌گذرد وتا کنون سرنوشت آنها مجهول است.

مشخصات این ۵ زندانی ناپدید شده به شرح زیر است:

حمزه حسین‌زاده (عساکره) نوجوان عرب اهل شهرک طالقانى (منطقه کوره) ماهشهر که در تاریخ ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۴ توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شده و تاکنون خانواده‌ی او موفق نشده‌اند هیچ‌گونه اطلاعی از وضعیت او به دست بیاورند.

حمزه حسین زاده که در زمان بازداشت فقط ۱۵ سال سن داشته است.

عبدالله کرم‌الله کعب و شاعر احمد کعبى از اهالى منطقه شاوور در مسیر اهواز – شوش که هر دو روز چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ توسط اداره اطلاعات بازداشت شدند و تاکنون هیچ‌گونه اطلاعى از وضعیت آنان به خانواده‌هایشان داده نشده است. عبدالله کرم‌الله کعب، ۳۶ ساله، به دلیل فعالیت‌هاى مذهبى و فعالیت‌های فرهنگی وهم‌چنین احمد کعبى نیز به دلیل فعالیت‌های فرهنگی و مشارکت در شب شعرهای محلی در عید فطر سال ۱۳۹۱ دستگیر و بعد از محاکمه در دادگاه انقلاب و اتمام دوران محکومیت خود در مهر ماه سال ۱۳۹۴ براى دومین بار بازداشت شده و تاکنون از سرنوشت آنها اطلاعى در دست نیست.

باقر غلامى (نعامى)، روحانى اهل سنت اهوازى، ۳۵ ساله، ساکن کوى پاداد شهر اهواز که به دلیل فعالیت‌هاى مذهبى و ترویج مذهب اهل سنت در اهواز در عصر روز یک‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ توسط اداره اطلاعات بازداشت شده وعلى‌رغم شکایت‌هاى فراوان خانواده‌ی او در اهواز و تهران و مراجعات آنان به ارگان‌هاى امنیتى و ستاد خبرى و دادگاه انقلاب هیچ‌گونه اطلاعى از سرنوشت او به دست نیاورده‌اند. باقر غلامى سابقه‌ی چندین بار حبس به دلیل فعالیت‌هاى مذهبى را دارد.

باقر غلامی

باقر غلامی

یکى از دوستان او در همین زمینه مى گوید: «در سال ۱۳۹۱ در زندان، باقر غلامى به من گفت بازجو او را تهدید به مرگ کرده بود و به او گفته بود چنانچه از عقیده‌ی خود بازنگردد و دست از فعالیت‌هایش برندارد او را خواهند کشت.»

على ظاهرى سارى، ۲۳ ساله، داراى لیسانس حقوق و یکى از فعالین سیاسی کوى علوى (حی الثوره) شهر اهواز که در سپیده‌دم روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ توسط اداره‌ی اطلاعات اهواز بازداشت و تاکنون خانواده‌ی او ‫هیچ‌گونه اطلاعی از دلیل و محل بازداشت او در دست ندارند.

 

زندانیان