نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

شش شهروند سقزی در انتظار صدور حکم از سوی دادگاه انقلاب

11-آگوست-2017

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: شش شهروند سقزی از جمله یک استاد دانشگاه و یک روزنامه‌نگار، بعد از احضار به دادگاه انقلاب این‌ شهر منتظر صدور حکم هستند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، «سامان پاشایی»، «نادر مجیدیان»، «شهرام مجیدیان»، «بهروز ریشه‌صاحب»، «فاتح دونداری» و «محمد شمسی» در روز ۸ مردادماه ۱۳۹۶ برای ادامه‌ی روند رسیدگی به پرونده‌ی مربوط به بازداشت سابقشان در دادگاه انقلاب سقز حضور یافتند.

یکی از شناخته‌شده‌ترین این افراد، سامان پاشایی از قهرمانان اسبق کشتی فرنگی آسیا و جهان و از استادان دانشگاه آزاد سقز و نادر مجیدیان روزنامه‌نگار و صاحب‌امتیاز آژانس خبری «داهاتو» هستند. این آژانس خبری از یک سال پیش توقیف شده است.

این شش تن، پرونده‌ی مشترکی دارند. احضار اخیرا آنان به دادسرا در حالی صورت گرفته است که ایشان در اردیبهشت‌ ۱۳۹۶ نیز در دادگاه حضور یافته و آن زمان، در دادگاه تبرئه شده بودند.

در بین این افراد بهروز ریشه‌صاحب در سال ۱۳۹۰ از سوی دادگاه انقلاب این شهر به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُردی، به تحمل چهار سال حبس محکوم شده و پس از مدتی آزاد شده‌ بود.

نادر مجیدیان هم که پیشتر سابقه‌ی بازداشت و بازجویی چندماهه دارد، آخرین بار در روز ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۴ در منزل شخصی‌اش در سقز به همراه ۱۱ فعال مدنی در حالی که در تدارک یک نشست دوستانه و ادبی بودند، از سوی نیروهای وابسته به اداره‌ی اطلاعات سقز بازداشت گردیدند. بعد از چند روز، شماری از آنان آزاد شدند و چهار نفر همچنان تخت بازجویی بودند که نادر مجیدیان هم یکی از آنان بودند.

نهایتا همگی آنها در روز ۱ اسفند ۱۳۹۴ به بازداشتگاه اطلاعات سنندج منتقل شدند. آنها بعد از دو ماه در فروردین ۱۳۹۵ با قید وثیقه آزاد شدند.

زندانیان