نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

شعارهای اعتراضی در تشییع جنازه یونس عساکره در خرمشهر

25-مارس-2015

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: در جریان تشییع جنازه یونس عساکره، دستفروش عرب ایرانی که در اعتراض به تخریب دکه‌اش خودسوزی کرده بود، گروهی از شرکت‌کنندگان شعارهای اعتراضی سر داده‌اند و تعدادی از آن‌ها در هنگام بازگشت از مراسم بازداشت شده‌اند.
به گزارش بی‌بی سی فارسی؛ تشییع کنندگان از جمله به زبان عربی شعار می‌دادند «آزادی، آزادی»، «نباید تن به خواری دهیم» و «ما همه یونس هستیم».
در عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده از این مراسم که دیروز دوشنبه سوم فروردین برگزار شد، تعدادی از جوانان دیده می‌شوند که به سنت عرب‌های منطقه، در مراسم تشییع جنازه سلاح‌های سردی همچون چوب، قمه یا شمشیر در دست دارند.
فعالان حقوق اعراب می‌گویند که تشییع جنازه آقای عساکره تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و تعدادی از مسئولان شهر هم در آن شرکت داشتند.
اما در هنگام بازگشت تشییع کنندگان که از شهرهای اطراف به خرمشهر رفته بودند، تعدادی از آن‌ها در جاده به اتوبوس‌های کاروان‌های راهیان نور حمله کرده‌اند و شیشه‌های بعضی اتوبوس‌ها را شکسته‌اند.
کریم دحیمی، از مدافعان حقوق عرب‌های ایران می‌گوید که انگیزه این حمله احتمالا خشم ناشی از این باور بوده است که تخریب دکه‌های دستفروشان در خرمشهر به دلیل آماده کردن شهر برای پذیرش کاروان‌های راهیان نور انجام شده.
این کاروان‌ها توسط نهادهای حکومتی از جمله سپاه پاسداران و بسیج سازماندهی می‌شود و هدف آن‌ها آشنا کردن جوانان با مناطقی است که جنگ هشت ساله ایران و عراق در آن جریان داشت.
به گفته آقای دحیمی، دست کم هشت نفر از تشییع کنندگان به هنگام بازگشت به خانه‌های خود در اهواز در یک ایست بازرسی جاده‌ای بازداشت شده‌اند.
یونس عساکره، جوان ۳۲ ساله‌ای بود که روز ۲۳ اسفند پس از اینکه از تخریب دکه میوه فروشی‌اش آگاه شد، در مقابل شهرداری خرمشهر دست به خودسوزی زد.
او به دلیل شدت سوختگی به بیمارستان مطهری تهران منتقل شد و صبح روز دوم فروردین در اثر عفونت و سوختگی شدید اعضای داخلی درگذشت.
گروهی از جوانان عرب ایرانی چند روز پس از خوسوزی آقای عساکره در حاشیه مسابقه فوتبال تیم فولاد خوزستان و الهلال عربستان با پلیس درگیر شدند و یک خودروی پلیس را آتش زدند.
گفته می‌شد که این درگیری به دلیل اعتراض به خوسوزی آقای عساکره آغاز شده بود.

 

برچسب ها:

زندانیان