نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

شکستن دست فعال محیط زیست اهوازى هنگام بازداشت توسط اداره اطلاعات

11-فوریه-2017

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵، على کعب عمیر جوان ۱۷ ساله از اهالى کیان‌آباد شهر اهواز توسط اداره اطلاعات این شهر در منزل خود بازداشت شد.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، ظهر روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه جاری، ماموران وزارت اطلاعات، علی کعب عمیر را بازداشت می‌کنند که بر اثر خشونت اعمال شده، دست چپ وی هنگام بازداشت می‌شکند.

بنا به گفته‌ی بستگان این فعال محیط زیست، چندین اتوموبیل نیروهاى امنیتى منزل کعب عمیر در کیان‌آباد اهواز را محاصره کرده بودند و «در اثر مقاومت على کعب عمیر و اعتراض خانواده‌ی او به نحوه‌ی بازداشت و برخورد غیرانسانى این نیروها با فرزندشان در مقابل دید دیگر اعضای خانواده، دست چپ على کعب عمیر شکسته مى‌شود.»

به گفته‌ی شاهدان ماجرا، در این میان مادر علی کعب عمیر نیز با دیدن صحنه ضرب و شتم او توسط نیروهاى اداره اطلاعات، سکته کرده و به بیمارستان منتقل مى شود. بستگان کعب عمیر مى گویند که در هنگام بازرسی منزل، کامپیوتر وچندین کتاب و چند تلفن همراه این خانواده توسط نیروهاى اداره اطلاعات اهواز ضبط شده است.

على کعب عمیر دانش آموز سال سوم دوره دبیرستان است و در زنجیرهاى انسانى در اعتراض به انتقال آب کارون فعالیت‌هاى چشمگیرى داشته است.

همچنین او در شبکه هاى اجتماعى در مورد انتقال آب کارون، بیکاری و آلودگى محیط زیست فعالیت‌هاى زیادى داشته است.

کعب عمیر جزو تماشاگران استادیوم الغدیر در اهواز بود که به کشتار حلب و دخالت ایران در جنگ سوریه اعتراض کرده بود و در این رابطه او و دیگر تماشاگران پلاکاردهاى متعددی در اعتراض به دخالت ایران در جنگ سوریه بدست داشتند. وی در ارتباط با این مورد چندین بار به ستاد خبرى اداره اطلاعات اهواز واقع در امانیه احضار شده بود.

خانواده کعب عمیر بعد از بازداشت على توسط اداره اطلاعات به ستاد خبرى مراجعه کرده‌اند اما تا کنون در مورد اتهام و مکان بازداشت او هیچ‌گونه جوابی دریافت نکردند.

اداره اطلاعات اهواز در روزهاى اخیر چندین تن از فعالان فرهنگى و معترضین به انتقال آب کارون و آلودگى محیط زیست را بازداشت کرده است. از جمله امیر زرگانی، ۲۳ ساله از اهالى منطقه زرگان شمال شهرستان اهواز در ۱۸ بهمن ماه در محل کارش توسط نیروهاى اداره‌ی اطلاعات اهواز بازداشت و به مکان نامعلومى منتقل شد.

در بامداد ۲۷ دى ماه سال جارى نیز سه معلم و فعال فرهنگى اهوازى به نام‌های عیسی دمنی (حداد)، مجاهد زرگانی و ناجی حیدری در منازل خود توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شده اند که تا کنون از سرنوشت آنها خبرى نیست.

ali kaab amir1

زندانیان