نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور حکم حبس براى دو تن از فعالان فرهنگى اهوازى

4-می-2017

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: دو فعال فرهنگی از سوی دادگاه انقلاب اهواز به حبس محکوم شدند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، هفته گذشته شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضى مسعود طهماسبى رحیم شرهانی را به یک سال حبس تعزیرى و سلمان (یونس) سرخى را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

متهمان دیگر این پرونده نیز هر کدام به پرداخت ده میلیون ریال جزاى نقدى محکوم شده‌اند.

در ‎نیمه تیرماه سال ۱۳۹۵ چهار تن از فعالان عرب به نام‌هاى رحیم شرهانى، ۴۱ ‎ساله، سلمان (یونس) سرخى، ۲۴ ساله، على پیروى‌نژاد (سوارى)، ۳۷ ساله و عدنان بیانات بنى‌سکینى، ۳۸ ساله به دلیل ساختن هشتگی در شبکه‌های مجازى مبنى بر دعوت از مردم به تمیز کردن خیابان فرحانی در منطقه کوی علوی (حی الثوره) شهر اهواز برای برگزارى نماز عید فطر ۱۳۹۵ توسط اداره اطلاعات اهواز دستگیر شده بودند.

این چهار فعال بعد از یک ماه بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات اهواز با قید وثیقه آزاد شدند و هفته گذشته حکم دادگاه انقلاب به آن‌ها ابلاغ شد.

‎طبق حکم صادره از سوی شعبه ۳ دادگاه انقلاب به ریاست قاضى مسعود طهماسبى، بنا به گزارش معاونت اطلاعات قرارگاه امنیتى ابوالفضل العباس (ع) این چهار فعال به اتهام «تهییج و ترویج افکار و عقائد مرتبط به گروه‌هاى خلق عرب به منظور برگزاری تجمعات غیرقانونى در معابر عمومى شهر در فضاى مجازى» محاکمه وعلى‌رغم رد اتهام در حضور قاضى و فقط بنا به گزارش اداره اطلاعات دو تن از آنان را به استناد ماده ۵۰۰ فصل اول از کتاب پنجم قانون تعزیرات به حبس تعزیرى محکوم کرد.

‎بنا به گزارش فعالین حقوق بشر محلی، حکم صادره علیه سلمان (یونس) سرخى به دلیل فعالیت برادر شاعر و نویسنده‌اش یوسف سرخى در خارج از کشور است.

زندانیان