نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی برای هر یک از بازداشت شدگان نصیرآباد

23-ژانویه-2017

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: پس از بیش از دو سال بلاتکلیفی برای هر یک از بازداشت شدگان نصیرآباد جهت آزادی موقت، وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی صادر شده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، پس از بلاتکلیفی طولانی مدت بازداشت شدگان نصیرآباد مسئولان قضایی از هریکی از بازداشت شدگان به استثنای یک نفر از آنها درخواست وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی کرده اند.

مسئولان قضائی ظهر امروز با مراجعه به زندان مرکزی زاهدان و دیدار با این زندانیان از آنها خواسته اند که در صورت تودیع وثیقه های با ارزش ۱۰ میلیارد تومان می توانید آزاد شوید.

زندانیانی که از هر کدام از آنها همچنین وثیقه ای درخواست شده عبارت اند از: ۱- امین رئیسی ۲- نجیب رئیسی ۳- ابوبکر (صدیق) بهرامزهی ۴- مصیب وطن خواه ۵- داوود بهرامزهی ۶- عامر گهرامزهی ۷- عبدالستار بهرامزهی ۸- بشیر بلیده ای ۹- ادریس بلیده ای.

تا لحظه تنطیم این خبر از ابوبکر ملازهی دیگر بازداشت شده نصیرآباد درخواست وثیقه نشده است.

بازداشت شدگان نصیرآباد ۱۴ دی ماه ۹۳ با یورش ماموران سپاه به روستای نصیرآباد بازداشت شدند و بیش از دو سال در بلاتکلیفی بسر برده اند.

مسئولان امنیتی اتهامات امنیتی چون ترور ماموران نیروی انتظامی و بسیج و معلمان را به آنها نسبت داده اند اما این جوانان در ملاقات با خانواده و نامه هایی از زندان از وجود “شکنجه های شدید برای اخذف اعترافات دیکته شده” خبر داده و خود را “بیگناه” خواندند.

پرونده این زندانیان و اظهارات مسئولان در هنگام بازداشت آنها دارای تناقضاتی است که زندانیان و خانواده های آنها برای بیگناهی فرزندانشان بدان استناد کرده اند.

در خواست وثیقه های ۱۰ میلیارد تومانی تا کنون بی سابقه بوده است. خانواده زندانیان از “ناتوانی” در تهیه همچنین وثیقه ای خبر داده اند.

پیش از این فقط مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه اهل سنت راسک با تودیع وثیقه به ارزش ۵ میلیارد تومان رکوردار بالاترین رقم وثیقه بود.

بازداشت مولوی نقشبندی و فرزندش و پرونده سازی علیه وی خشم مردم بلوچ را به همراه داشت تا جایی که در تظاهرات شهرستان راسک یک نفر کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

زندانیان