نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فراخوان عفو بین‌الملل به اقدام فوری جهت آزادی لطیف حسنی

4-جولای-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل طی یک بیانیه‌ی اقدام فوری به آزادی فوری و بی‌قید شرط لطیف حسنی فراخوان داد.

طبق این بیانیه، لطیف حسنی، فعال حقوق بشر آذربایجانی، که در حال سپری کردن حکم ۹ سال زندان خود است از روز ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ در اعتراض به برخوردهای انجام گرفته با زندانیان سیاسی در ایران در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

این سازمان حقوق بشری تصریح کرده است که، او یک زندانی سیاسی است که بایستی بلافاصله و بی‌قید و شرط آزاد شود.

لطیف حسنی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ اعتصاب غذای «تر» خود را در اعتراض به برخوردهای انجام گرفته با زندانیان سیاسی در ایران و عدم قبول درخواست‌اش مبنی بر انتقال از زندان مرکزی تبریز به زندان محل سکونت‌اش در کرج آغاز کرد.

لطیف حسنی از روز ۲۸ اردیبهشت ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد

لطیف حسنی از روز ۲۸ اردیبهشت ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد

این بیانیه می‌افزاید، در تاریخ ۷ تیر ماه ۱۳۹۳ وی به زندان اوین و مدت کوتاهی پس از آن به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد که هم اینک در آن در بند زندانیان خشن نگه‌داری می‌شود. او گفته است که تا انتقال به بند زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

عفو بین‌الملل می‌گوید که وضعیت جسمی لطیف حسنی در اثر اعتصاب غذا رو به وخامت گذاشته است و این ممکن است به بدتر شدن بیماری‌های وی از جمله تپش قلب نامنظم که برای آن از دارو استفاده می‌کند، کاهش جدی فشار خون و درد معده منجر شود.

لطیف حسنی به هم‌راه ۴ تن دیگر در فاصله‌ی بین ماه‌های دی و اسفند ۱۳۹۱ بازداشت شدند. محمود فضلی، بهبود قلی‌زاده، شهرام رادمهر، آیت مهرعلی‌بیگلو و لطیف حسنی که همگی از اعضای کمیته‌ی مرکزی یئنی‌گاموح (یک سازمان مدافع حقوق سیاسی و فرهنگی آذربایجانی‌ها در ایران) هستند در فروردین ماه ۱۳۹۲ به ۹ سال زندان محکوم شدند.

این ۵ تن پس از بازداشت در سلول انفرادی نگه‌داری شده و سپس به زندان مرکزی تبریز منتقل شدند. آن‌ها تا یک هفته پیش از دادگاه به وکیل دسترسی نداشتند. یکی از اعضای خانواده‌های آنان گفت که آن‌ها تحت شکنجه یا بدرفتاری ماموران اداره‌ی اطلاعات بوده‌اند.

زندانیان