نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فقط «۱۶درصد از افغان‌های شاغل در شهرداری تهران» اجازه کار دارند

2-آگوست-2017

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره بازداشت تعدادی از اتباع افغان فاقد اجازه کار در تهران، معاون اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور اعلام کرد که ۲۴ هزار مهاجر افغان برای پیمانکاران شهرداری تهران کار می‌کنند ولی فقط ۱۶درصد از آنها اجازه کار دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قلی‌زاده، معاون اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور، روز چهارشنبه ۱۱ مرداد در یک همایش گفت که پیمانکاران شهرداری تهران به دلیل «هزینه پایین»، اتباع افغان فاقد اجازه کار را استخدام می‌کنند.

وی تاکید کرد که ۲۴ هزار مهاجر افغان برای پیمانکاران شهرداری تهران کار می‌کنند که ۱۶درصد از آنها «کارت کار» دارند.

به گفته آقای قلی زاده، از این تعداد ۱۶ هزار نفر در حوزه خدمات شهری و بازیافت زباله کار می‌کنند.

وی اعلام کرد که این کارگران در اقامتگاه‌های موقت شهرداری تهران زندگی می‌کنند که در هر اقامتگاه به طور متوسط ۵۰ نفر حضور دارند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره استفاده پیمانکاران شهرداری از اتباع افغان فاقد اجازه کار برای جمع‌آوری زباله منتشر شده بود.

با این حال حسین جعفری، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، گزارش‌ها درباره استفاده پیمانکاران شهرداری از «اتباع غیرمجاز» و کودکان را تکذیب کرده بود.

دولت ایران در سال‌های گذشته مقرراتی را برای بازگشت اتباع افغان به کشورشان از جمله «آیین‌نامه تسریع در روند بازگشت اتباع افغان» تصویب کرده است که محدودیت‌هایی را برای اتباع افغان که اجازه اقامت در ایران را ندارند، به دنبال دارد.

دولت ایران همچنین روز ۲۲ تیر۹۳ در بخشنامه‌ای اشتغال اتباع خارجی در دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی ایران را ممنوع کرده بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، پیش از این از دستگیری ماهانه «۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار» تبعه «غیرمجاز» افغان و انتقال آنان به افغانستان خبر داده بود.

در همین حال سایت عصر ایران خبر داد که ماموران نیروی انتظامی صبح روز چهارشنبه تعدادی از اتباع افغان که «به صورت غیرمجاز» مشغول به کار بودند را در مناطق مختلف تهران، بازداشت کردند.

در سال‌های گذشته در تعدادی از استان‌های ایران از جمله فارس، اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، گلستان، مرکزی و یزد نیز اقامت افغان‌ها ممنوع اعلام شده است.

تصویب این بخشنامه‌ها و قوانین موضوع بحث‌های دامنه‌داری در جامعه مدنی ایران بوده‌ و اعتراضات زیادی را به دنبال داشته است.

بر اساس آمار سرشماری سال ۹۵ حدود یک میلیون و ۵۸۴ هزار نفر از اتباع افغان در ایران زندگی می‌کنند. برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی اما تعداد اتباع افغان در ایران را حدود سه میلیون نفر اعلام می‌کنند.

زندانیان