نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مسعود کردپور به زندان بوکان منتقل شد؛ خسرو کردپور در زندان مهاباد

28-آگوست-2015

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: مسعود کردپور روزنامه نگار و زندانی سیاسی به زندان بوکان منتقل شد و خسرو کردپور در زندان مهاباد نگهداری می شود.

به گزارش موکریان نیوز، در پی اعلام موافقت دادستانی مهاباد مبنی بر انتقال مسعود کردپور به محل سکونت با حفظ شرایط نیمه باز، روز چهارشنبه چهارم شهریورماه ١٣٩۴ این روزنامه نگار کرد به زندان مرکزی بوکان منتقل شد.

در حالی که مسعود کردپور جهت تسهیل رفت و آمد هر روزه از بوکان به محل حبس به منظور مراجعه و معرفی خود به زندان مهاباد (طرح نیمه باز) از دادستانی آن شهر درخواست انتقال به محل سکونت کرده بود و با وجود موافقت دادستان مهاباد مبنی بر جابه جایی وی، برخلاف رویه سابق به داخل زندان مرکزی بوکان انتقال داده شد.

مسعود و خسرو کردپور اسفندماه ١٣٩١ بازداشت و تیرماه ١٣٩٢ از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان مرکزی مهاباد منتقل شدند. پس از برگزاری سه جلسه دادگاهی علنی در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی کیا این دو روزنامه نگار کرد به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام مجموعا به ٩ سال و شش ماه حبس تعزیری همراه با تبعید محکوم شدند. حکم اولیه در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی برای مسعود کردپور به سه سال زندان تعزیری و برای خسرو کردپور به ۵ سال زندان تعزیری همراه با دو سال تبعید به زندان مرکزی تبریز به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی کاهش یافت.

هم اکنون خسرو کردپور، مدیرمسئول آژانس خبری موکریان پس از پایان دوره تبعید دو ساله در زندان تبریز، برای ادامه تحمل دوره محکومیت خود در زندان مرکزی مهاباد نگهداری می شود و برادر وی مسعود کردپور به جهت سپری کردن دوره محکومیت سه سال حبس در زندان مرکزی بوکان نگهداری می شود. پیشتر ۶ نماینده ی کرد مجلس و ٣٠ تن از فعالان سیاسی و مدنی در ایران و برخی نهادهای بین المللی حقوق بشری از دولت جمهوری اسلامی ایران و مسئولان دستگاه قضایی خواسته بودند با آزادی این دو روزنامه نگار موافقت کنند.

زندانیان