نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ممانعت دادستان سراوان از آزادی عمادالدین ملازهی

2-آگوست-2017

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: علیرغم نقض حکم اولیه عماد الدین ملازهی و حافظ یعقوب جهاندیده و صدور قرار “وثیقه” برای آنان، دادستان سراوان از آزادی این افراد جلوگیری میکند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز شنبه ۷ مرداد ۹۶ عماد الدین ملازهی و حافظ یعقوب جهاندیده دو زندانی سیاسی بلوچ به شعبه یک دادگاه انقلاب سراوان منتقل شده و طروقی بازپرس جدید پرونده به آنها گفته که بنا بر اعلام نقض حکم توسط دادگاه تجدید نظر استان و رای بر “عدم صلاحیت حکم دادگاه سراوان” به زودی با وثیقه آزاد خواهند شد.

یک منبع مطلع در این باره گفت: “بازپرس پرونده با اعلام خبر آزادی با وثیقه،  مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان وثیقه برای دو زندانی با تفکیک ۳۰۰ میلیون تومان برای هر کدام از این دو زندانی تعیین کرده است”

این منبع افزود: “اما پس از مراجعه خانواده برای دریافت نامه بازپرس جهت مراجعه به بخش ارزیابی سند به آنها اعلام شده که دادستان با آزادی موافقت نکرده است”.

وی ادامه داد: “دادستان به جای قرار وثیقه حکم بازداشت موقت صادر کرده تا نگه داری آنها در زندان را علیرغم ابطال حکم پیشین موجه کند”.

وی گفت: “صبح امروز سه شنبه ۱۰مرداد ماه به دستور رئیس زندان عمادالدین ملازهی از حق تلفن و ملاقات محروم شده و در زندان تحت فشار قرار گرفته است.”

این منبع افزود: “علیرغم اینکه محمدی دادستان پیشین که قسم خورده بود اجازه نمی دهد عمادالدین آزاد شود عوض شده و دادستان جدیدی به نام عزیزی آمده اما روال قبلی را پیش گرفته اند که نشان می دهد همچنان وزارت اطلاعات پشت پرونده ایستاده است”.

دادگاه اول این دو زندانی سیاسی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در زندان هستند روز یکشنبه ۲۴ اسفند بدون داشتن وکیل و غیر علنی در دادگاه انقلاب سراوان برگزار شد و ۱۵ سال حکم زندان برای عماد الدین ملازهی و ۱۰ سال برای یعقوب جهانی صادر شد، این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال تقلیل پیدا کرد اما پس از اعتراض مجدد به دیوان عالی کشور فرستاده شد.

دیوان عالی کشور رای به “عدم صلاحیت حکم دادگاه سراوان” داده و حکم را نقض کرده است. اما علیرغم نقض حکم و صدور قرار وثیقه “دستگاه های امنیتی” از آزادی آنها جلوگیری می کنند.

پیش از این نیز این زندانی سیاسی بلوچ یک بار بازداشت شده بود که پس از ۵ سال زندان از اتهامات وارده تبرئه و آزاد شده بود.

وی به علت شکنجه در زندان به بیماری هایی نظیر خونریزی معده، نارسایی قلبی و افسردگی مبتلا شده است.

زندانیان