نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نظارت پلیس راهنمایی و رانندگی سنندج بر تفکیک جنسیتی

20-آگوست-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: طی چند سال گذشته، پروژه تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، پارک‌ها و اماکن عمومی به‌صورت گسترده و سیستماتیک اجرا شده و طی مدت اخیر در مناطق کُردنشین زنان و مردان را در تالارهای عروسی به دستور اداره اماکن از یکدیگر تفکیک کرده‌اند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، صاحبان تالارهای عروسی در شهر سنندج به دستور اداره اماکن نیروی انتظامی این شهر اقدام به دیوارکشی میان زنان و مردان کردند.

بنا به این گزارش، علی‌رغم اینکه زنان و مردان در سالن‌های برگزاری مراسم عروسی از یکدیگر جدا گردیده‌اند، کسانیکه که در تالارها مراسم عروسی برگزار می‌کنند باید اقدام به اخذ مجوز از اداره اماکن کنند.

یکی از شهروندان شهر سنندج گفت: “ماموران اداره اماکن ساعت ١٠ شب به تالارها می‌روند و مراسم عروسی شهروندان را برهم میزنند و شهروندان را مجبور به ترک تالار می‌کنند”.

به گفته کسانیکه طی مدت اخیر در تالارها مراسم عروسی برگزار کردند، اداره اماکن به فیلمبرداران مراسم عروسی اعلام کرده: “فیلم مراسم عروسی را قبل از مونتاژ باید به اداره اماکن تحویل بدهند”.

همزمان اداره اماکن اعلام کرده، “هنگام عروس بردن به تالار، باید توری را بر سر عروس قرار دهند و هیچکس نباید در خیابان عروس را ببیند و در صورت مشاهده قرار ندادن تور بر سر عروس، پلیس راهنمایی و رانندگی به دستور اماکن اقدام به ضبط خودروی عروس و داماد خواهد کرد”.

از ابتدای فصل بهار امسال نیز، اداره اماکن شهر سقز طی بخشنامه‌ای به صاحبان تالارهای عروسی اعلام کرده بود: “باید در اسرع وقت، اقدام به دیوارکشی برای تفکیک زنان و مردان در تالارهای عروسی نمایند”.

شهروندان کُرد، این تصمیم اداره اماکن را توهین به فرهنگ ملی کُرد و تجاوز به حریم خصوصی شهروندان توصیف می‌کنند.

برچسب ها:

زندانیان