نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از برخورد با منتقدان در خوزستان

7-فوریه-2012

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: سازمان دید‌ه‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای از مقامات ایران خواسته است که در مورد گزارش های مربوط به کشته شدن دو تن از بازداشت‌شدگان اخیر در استان خوزستان تحقیق کنند.

 

این سازمان به نقل از فعالان محلی نوشته است که بیش از ۶۵ عرب ایرانی در ماه های اخیر توسط مأموران امنیتی ایران بازداشت شده اند که دو تن از آنها در بازداشتگاه وزارت اطلاعات جان باخته اند.

 

دید‌ه‌بان حقوق بشر می گوید که سایر بازداشت شدگان باید فورا آزاد شوند یا اتهام آنها روشن شود.

 

منابع خبری نزدیک به مخالفان دولت ایران در روزهای اخیر از بازداشت های گسترده در استان خوزستان خبر داده بودند.

 

یوسف عزیزی بنی طرف، روزنامه نگار و کارشناس جهان عرب روز شنبه ۱۵ بهمن (۴ فوریه) به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که این برخوردها، از شهر شوش شروع شده و سپس به سایر مناطق استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و حمیدیه گسترش یافته است.

 

به نوشته بعضی از سایت های خبری، نیروهای امنیتی پس از دیوارنویسی عده ای از جوانان در شوش و دعوت مردم به تحریم انتخابات مجلس نهم، با یورش به این مناطق تعدادی از جوانان را دستگیر کرده اند.

 

این سایت ها همچنین از کشته شدن دو تن از دستگیر شدگان در اثر بدرفتاری بازجویان در بازداشتگاه خبر داده اند.

 

آقای بنی طرف به بی بی سی گفت که روزنامه نگاران و رسانه های مستقل یا تشکل های سیاسی منتقد در خوزستان اجازه فعالیت ندارند و به همین دلیل اخبار مربوط به برخوردهای امنیتی در این استان به موقع و به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد.

زندانیان