نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

هشدار عفو بین‌الملل درباره «اعدام قریب‌الوقوع» یک ایرانی کرد

19-سپتامبر-2014

گروه خبری: آزادی بیان - اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای درباره اعدام قریب‌الوقوع یک ایرانی کرد هشدار داده است.

به گزارش رادیو فردا، این سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر در بیانیه خود که روز پنج‌شنبه، ۲۷ شهریور، صادر شده، اعلام کرده است که حکم اعدام سامان نسیم به اداره اجرای احکام رفته و هر لحظه احتمال اجرای آن وجود دارد.

خبرگزاری هرانا در دی‌ماه ۱۳۹۲ گزارش داده بود که آقای نسیم به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، توسط دادگاه‌های استان آذربایجان غربی به اعدام محکوم شد و این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است.

عفو بین‌الملل هم در بیانیه خود نوشته است که سامان نسیم به قتل یک پاسدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنگامی که کمتر از ۱۸ سال داشت و محاربه متهم بوده است.

او هم‌اکنون ۲۱ سال دارد.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود همچنین افزوده است که آقای نسیم در دادگاه اتهام قتل را رد کرده و گفته که تنها اقدام به تیراندازی هوایی کرده است.

این سازمان همچنین گزارش داده که سامان نسیم در مدت بازداشت شکنجه شده و در تحقیقات اولیه اجازه دسترسی به وکیل نیز نداشته است.

عفو بین‌الملل همچنین در بیانیه جداگانه‌ای، از صدور حکم زندان و شلاق برای رقصندگان ایرانی ویدئوی خانگی «هپی» انتقاد کرده است.

به گفته عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی با صدور این حکم، اصل آزادی بیان را «تحقیر» کرده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع مطلع خبر داده که حکم دادگاه اعضای سازنده ویدئوی موسوم به «هپی» به صورت غیر رسمی توسط دادگاه اعلام شده و به موجب این حکم تعلیقی همگی این افراد به زندان و ۹۱ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

زندانیان