نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

وضعیت وخیم جسمی آیت مهر‌علی‌بیگلو در سیزدهمین روز اعتصاب غذا

27-آوریل-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس:‌ آیت مهر‌علی‌بیگلو، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی تبریز از نظر جسمی در وضعیت وخیمی به سر می‌برد.

 

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، این فعال سیاسی آذربایجانی که سیزدهمین روز اعتصاب غذای خود را سپری می‌کند از ناراحتی شدید معده، کاهش وزن و افت فشار خون رنج می‌برد.

 

زهرا فرج‌زاده، همسر این عضو زندانی «یئنی‌گاموح» در گفت‌و‌گو با گزارشگر «نفس در قفس» گفت: «ماموران وزارت اطلاعات هنگامی که همسرم را در سال ۱۳۸۹ بازداشت می‌کردند وی را ۵ نفره مورد ضرب و شتم قرار داده و در این میان پسر خردسالمان نیز از این ضرب و شتم بی‌نصیب نماند. در همان زمان من را نیز بدون این‌که فعالیت سیاسی داشته باشم به مدت ۴ ماه بازداشت کردند.»

 

وی در خصوص فشارها بر خود و فرزندش ادامه داد: «در جریان همان بازداشت ماموران می‌خواستند فرزندم را نیز به زندان بکشانند که با ممانعت خانواده‌مان مواجه شد، اخیرا نیز با احضار من به اداره‌ی اطلاعات از من خواستند تا در مورد وضعیت همسرم اطلاع‌رسانی نکنم.»

 

گفتنی است، آیت مهرعلی‌بیگلو ماه‌هاست که از ملاقات حضوری با خانواده‌ی خود محروم بود و تنها حق ۱۰ دقیقه ملاقات کابینی را داشته  و با درخواست مرخصی وی نیز مخالفت شده است.

 

هم‌چنین وی درخواست انتقال به زندان جلفا را که محل زندگی خانواده‌اش است، به مسولان قضایی ارائه کرده که با این درخواست وی نیز مخالفت شده است.

 

این زندانی سیاسی از روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۳ در اعتراض به تهدید، احضار و دستگیری اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی و نیز آزار و اذیت مضاعف آنان از جمله تبعید زندانیان سیاسی، عدم موافقت با انتقال زندانیان سیاسی به شهر محل سکونت‌شان، تفتیش منازل زندانیان به طرزی خشن و ایجاد رعب و وحشت در منازل آنان و نیز عدم اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده است.

 

وی در روز ۵ اردیبهشت نیز طی پیامی از زندان مرکزی تبریز خطاب به زندانیان سیاسی زندان‌های اوین و رجایی‌شهر ضمن اعلام همبستگی خطاب به آنان نوشته بود: «هم بندان، بیایید سمفونی مقاومت و پایداری را یکبار دیگر از زندانها آغاز کنیم.»

 

گفتنی است، محمود فضلی، شهرام رادمهر، آیت مهرعلی بیگلو(یوروش)، لطیف حسنی و بهبود قلیزاده ۵ عضو کمیته‌ی مرکزی «یئنی‌گاموح» در ماه های پایانی سال ۹۱ توسط ماموران امنیتی بازداشت شده و متعاقبا هر یک به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این فعالین آذربایجانی پس از یک دوره‌ی چند ماهه تبعید به زندان رجایی‌شهر کرج هم اکنون در زندان مرکزی تبریز به سر می برند.

زندانیان