نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

وضعیت وخیم جسمی سه زندانی سیاسی کُرد در مهاباد

29-جولای-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: سه زندانی سیاسی کُرد در مهاباد به سبب وخامت وضع جسمی، از مسئولان زندان مرکزی درخواست مرخصی استعلاجی دارند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مسئولان زندان مرکزی مهاباد از انتقال سه فعال سیاسی کُرد به خارج زندان جهت معاینه و معالجه پزشکی ممانعت می‌کنند.

دادستان و مسئولین زندان مرکزی مهاباد از مخالفان اصلی انتقال سه زندانی بیمار به نام‌های مصطفی فقیه، عمر پیرنیا و جمال قادر‌نژاد هستند.

یک منبع مطلع از داخل زندان مهاباد به خبرنگار کُردپا گفت: این سه زندانی به بیماری‌های کلیوی، کمر درد، قند خون و دیسک کمر مبتلا هستند و خواستار انتقال به بیرون زندان می‌‌باشند.

مصطفی فقیه ۵٣ ساله و اهل مهاباد می‌باشد که دو سال قبل بازداشت و در زندان مرکزی مهاباد با بیماری قند خون شدید روبرو است.

وی به همکاری با احزاب کُرد اپوزسیون متهم است و حکم ۵ سال زندان تعزیری دارد.

جمال قادرنژاد ٣٨ ساله نیز با بیماری دیسک کمر که گفته می‌شود “زیر شکنجه بازداشتگاه اداره اطلاعات” بدان مبتلا شده، دسته‌وپنجه نرم می‌کند و مسئولان زندان مهاباد مخالفت خود را با انتقال وی به مراکز درمانی خارج زندان اعلام کرده‌اند.

این دانشجوی کُرد دانشگاه پیام‌نور میاندوآب در خردادماه ٩١ توسط مأموران اداره اطلاعات مهاباد بازداشت و بعدها در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم گردید.

همچین عمر پیرنیا دیگر زندانی سیاسی بیمار در مهاباد در وضعیت وخیم جسمی بسر می‌برد و مسئولان زندان را به اعتصاب غذا در صورت عدم اعطای مرخصی استعلاجی تهدید کرده است.

پیرنیا متاهل ودارای فرزند مریض می‌باشد و از نظر مالی کاملاً ناتوان می‌باشد.

این زندانی سیاسی بنابه قانون مرخصی ماه رمضان باید ١۵ روز را در میان خانواده سپری می‌کرد که قبل از ماه رمضان درخواست مرخصی ایام لیالی‌قدر کرده بود.
وی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

هم‌اکنون ٢۵ زندانی سیاسی کُرد در زندان مرکزی مهاباد محبوس هستند که جمعاً به ۵۶ سال حبس محکوم شده‌اند.

زندانیان