نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کشتار کاسبکاران در مناطق غربی کشور در طی روزهای اخیر

7-جولای-2011

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: کشتار کولبران در راستای اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق و سوخت همواره در مناطق مرزی در غرب کشور بخصوص استان کردستان و آذربایجان غربی قربانیانی به همراه دارد.

 

به طوریکه که تنها در طول ۱۵ روز گذشته نیروهای انتظامی حداقل ۷ نفر از شهروندان را در این مناطق به قتل رسانده و ۷ نفر دیگر را هم زخمی و تعدادی را هم بازداشت کرده‌اند.

 

مشروح آمار فوق به شرح زیر است:

 

روز سه شنبه ۳۱ خرداد ماه نیروهای انتظامی در منطقه مرزی “قولقوله” تعدادی از شهروندان مرزنشین را به ظن داشتن کالای قاچاق به رگبار می‌بندند که در نتیجه آن یک شهروند کرد به نام “سوارن” کشته و یک شهروند دیگر زخمی می‌شود.

 

در همین روز در جاده ساوه- تهران نیروهای یگان ویژه یک ماشین سواری را به دلیل گزارش حمل کالای قاچاق مورد تعقیب و گریز قرار می‌دهند و چندین بار به سوی این ماشین تیراندازی می‌کنند و بر اثر آن راننده این ماشین که یک شهروند سقزی به نام “اسماعیل کریم‌پور” به دلیل اصابت گلوله به قتل می‌رسد.

 

در اوایل تیرماه در جاده ایلام-اندیمشک نیروهای انتظامی اقدام به کمین گذاری جهت توقف یک اتومبیل از نوع سواری “روا” که مشکوک به حمل کالای قاچاق هست، می‌شوند، راننده این سواری که یک شهروند کرد به نام “شریف شفیعی” اهل کامیاران است اقدام به توقف اتومبیل و فرار به سمت زمینهای اطراف می‌کند. نیروهای انتظامی وی را مورد هدف گلوله قرار می‌دهند.

 

که بر اثر آن این شهروند کرد از ناحیه هر دو پا به شدت زخمی می‌شود. این نیروهای با برخورد غیر انسانی وی را بازداشت و به بیمارستان انتقال داده می‌دهند.

 

همچنین در همین اوایل در منطقه مرزی کوهستان قندیل از توابع شهر سردشت نیروهای انتظامی یکی از شهروندان کرد به نام “عبدالله” را به دلیل حمل کالای قاچاق مورد هدف قرار می‌دهند و به قتل می‌رسانند.

 

شب جمعه مورخ ۳ تیرماه در اطراف روستای “گولینی” از توابع شهر سردشت یک جوان کرد به نام “مالمال صالحیان” اهل روستای “ماره غان” توسط نیروهای انتظامی کشته می‌شود.

 

شب شنبه مورخ ۴ تیرماه در مرز “کیله شین” از توابع شهر اشنویه بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی یک شهروند کرد به نام “جمال فاتحی” کشته و یک شهروند دیگر به نام “ابراهیم تلاقان” زخمی می‌شود.

 

روز سه شنبه ۷ تیرماه نیروهای انتظامی مستقر در پاسگاه “بله سن” از توابع شهر بانه یک شهروند کرد به نام “سردار” که دارای سه فرزند بوده به اتهام حمل کالای قاچاق مورد هدف قرار داده و وی را به قتل می‌رسانند.

 

روز پنج شنبه مورخ ۹ تیرماه نیروهای انتظامی جهت بازداشت چندین شهر به روستای “ابارز” از توابع شهر سلماس یورش برده که با مقاومت اهالی این روستا مواجه می‌شوند. نیروهای انتظامی اقدام به تیراندازی به سوی مردم این روستا می‌کنند که بر اثر آن سه شهروند به نامهای “عصمت آلخانی”،”سجاد مامدی”و”پروانه ایوری “توسط تیراندازی این نیرو‌ها به شدت زخمی می‌شوند. همچنین چند نفر هم توسط این نیرو‌ها بازداشت شده‌اند.

 

روز یکشنبه مورخ ۱۱ تیرماه، در منطقه مرزی» چادرگا «از توابع نوسود نیروهای انتظامی تعدادی از کولبران این منطقه مرزی را در کمین انداخته و به سوی آن‌ها تیراندازی می‌کنند که بر اثر یک شهروند کرد به نام» والی «اهل روستای» رزاو «از توابع شهر سروآباد زخمی می‌شود.

 

در یکی دیگر از مناطق مرزی سردشت همچنین یک شهروند کرد دیگر به نام “صالحی” توسط نیروهای انتظامی به قتل می‌رسد.

 

لازم به ذکر است عدم پیگیری قضایی نیروهای انتظامی در مناطق مرزی سبب شده است که کشتار افزایش چشمگیری یابد.

برچسب ها:

زندانیان