نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشی از وضعیت آیت مهرعلی‌بیگلو پس از انتقال به زندان مرکزی تبریز

8-اکتبر-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: آیت مهرعلی‌بیگلو که روز ۳ مهر ماه به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود، هم‌اکنون در بند ۱۵ این زندان مبحوس است.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، این زندانی سیاسی آذربایجانی، در پی دستور شورای تامین استان آذربایجان‌شرقی از زندان شهرستان جلفا به زندان مرکزی تبریز منتقل شده است و هم‌اکنون در بند ۱۵ زندان مرکزی تبریز معروف به بند پاک به سر می‌برد.

یکی از نزدیکان وی در گفت‌و‌گو با گزارش‌گر «نفس در قفس» گفت: «بند ۱۵ دارای ۴ اتاق با ظرفیت ۹۰ نفر است که هم‌اکنون تعداد زندانیان محبوس در آن بسیار بیش‌تر از این میزان است. ۳ اتاق از این تعداد مخصوص زندانیان معتاد است که بین آن‌ها از تمامی جرائم اعم از قتل و تجاوز به عنف تا سرقت وجود دارد که ۲۰ تن از آنان محکوم به اعدام و ۵۰ تن دیگر نیز محکوم به حبس ابد هستند.»

این منبع در ادامه اظهار داشت: «یکی از اتاق‌های این بند اختصاص به زندانیان جرائم مالی دارد که آیت مهرعلی‌بیگلو نیز در این اتاق نگه‌داری می‌شود. هم‌اکنون ۱۵۰ نفر در این اتاق زندانی هستند، یعنی ۶۰ نفر بیش از ظرفیت که همگی این افراد بر روی زمین می‌خوابند. آیت نیز از روزی که به این بند منتقل شده است تاکنون تخت‌خواب نداشته و بر روی زمین می‌خوابد.»

وی در مورد وضعیت خانواده‌ی این زندانی سیاسی نیز افزود: «همسر آیت مهرعلی‌بیگلو، معلم است و برای همین نمی‌تواند هر هفته مرخصی گرفته و برای ملاقات او به تبریز برود. پدر و مادرش نیز به دلیل پیری و طولانی بودن راه از جلفا تا تبریز قادر به ملاقات وی نیستند و او عملا از ملاقات محروم شده است.»

گفتنی است، آیت مهرعلی‌بیگلو روز ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۳ و پس از ۳۷ روز اعتصاب غذا با خواسته‌ی انتقال به زندان شهر محل سکونت‌اش – جلفا – به زندان این شهر منتقل شده بود.

آیت مهرعلی‌بیگلو در بهمن ماه ۱۳۹۱ به هم‌راه ۴ عضو دیگر کمیته‌ی مرکزی «یئنی‌گاموح» بازداشت و به اتهام «تشکیل گروه غیرقانونی» و «تبلیغ علیه نظام» توسط شعبه‌ی ۳ دادگاه انقلاب تبریز به تحمل ۹ سال حبس تعزیری محکوم شد.

زندانیان