نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

۳۰ سال حبس برای ۱۵ بازداشتی مراسم افطاری ۳ شهریور در تبریز

12-سپتامبر-2011

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: منابع حقوق بشری اطلاع داده اند که پانزده تن از فعالان سیاسی و مدنی آذربایجان که از چند روز گذشته بازداشت شده بودند، در مجموع به ۳۰ سال حبس تعزیری و تعلیقی محکوم شده اند.

 

وبسایت “هرانا” گزارش داده که ، شعبه یکم دادگاه انقلاب تبریز پانزده تن از فعالین آذربایجانی که در مراسم افطاری سوم شهریور بازداشت شده بودند هر یک را به چهار ماه جبس تعزیری و ۲۰ ماه حبس تعلیقی به مدت ۴ سال محکوم کرده است.

 

به گزارش دانشجونیوز، برخی از شهرهای آذربایجان، میزبان اعتراضات گسترده شهروندان به “خشک شدن دریاچه ارومیه” و بی توجهی مطلق دولت به این فاجعه بوده که در این میان بیش از صدها تن معترضین و فعالان بازداشت و مورد آزار و اذیت جسمی و روحی قرار گرفته اند.

 

بر اساس این گزارش هرانا، اسامی برخی از محکومین به قرار زیر است:

 

احمد علیزاده، یوسف سلحشور، یاسر سلمانی رضایی، عبداله صدوقی، مصطفی عوض‌پور، ایلقار کریمی، فرزاد مهدوی، علی شیرناک، مهدی مهاجری، محمد علیمرادی، قادر نوروزی و…علی شیرناک، محمد علیمرادی، و فرزاد مهدوی در جریان برگزاری دادگاه در ۱۷ شهریور به دلیل برخورد نیروهای امنیتی مستقر در دادگاه دچار شکستگی دنده، دندان و آسیب دیدگی جدی دست و بازو شده بودند.

 

لازم به یادآوریست، ماموران امنیتی و انتظامی عصر چهارشنبه ۲ شهریور ۱٣۹۰ با مراجعه به مراسم افطاری فعالین آذربایجانی در محله قوم تپه تبریز نزدیک به سی تن را بازداشت کرده بودند.

 

به نظر می رسد صدور احکام سنگین برای این فعالان تنها به اتهام شرکت در مراسم افطاری، بدلیل ترس و وحشت حکومت ایران از تداوم اعتراضات مردمی در شهرهای آذربایجان بوده باشد.

زندانیان