نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اجرای بی امان حکم اعدام؛ چهل نفر در پنج روز اعدام شدند

5-ژانویه-2012

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: طی پنج روز گذشته در نقاط مختلف کشور چهل زندانی توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران اعدام شده‌اند.

 

تارنمای خبری کردپا گزارش داده است که صلاح رشیدی فرزند عظیم از اهالی روستای اربیلا از توابع ارومیه به اتهام خرید و فروش مواد مخدر در زندان شهر زنجان در تاریخ ۱۲ دی ماه جاری اعدام شده است.

 

به گفته‌ی یکی از اعضای خانواده این زندانی، چند ساعت پس از اجرای حکم اعدام جنازه وی را تحویل گرفته‌اند.

 

دادگستری استان زنجان نیز از اجرای پنج حکم اعدام در این روز در زندان شهر زنجان خبر داده است. بر اساس گزارش دادگستری استان زنجان این پنج نفر به جرم، خرید و فروش، حمل و نگهداری هروئین دستگیر شده بودند.

 

روابط عمومی دادگستری استان مرکزی نیز از اجرای دو حکم اعدام در تاریخ ۱۳ دی ماه جاری خبر داده است.

 

بر پایه این گزارش متهم ردیف اول به هویت ج -ش به جرم حمل و نگهداری دو کیلو و پانصد گرم هروئین فشرده در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهر ستان اراک به اعدام محکوم شد. همچنین متهمین ردیف دومنیز به هویت ع – ع به جرم حمل چهارکیلو و چهار صدو پنجاه گرم کراک در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اراک به اعدام با دار محکوم شدند. حکم این افراد که به تایید دادستان کل کشور رسیده بود سرانجام در سحرگاه سه شنبه ۱۳ دیماه۱۳۹۰ در زندان مرکزی اراک اعدام شدند.

 

۲۲  زندانی طی روزهای شنبه ۱۰ دی ماه و یکشنبه ۱۱ دی ماه از واحد ۲ زندان قزل حصار کرج به سلول‌ها انفرادی زندان اوین منتقل شده بودند. اتهام این ۲۲ نفر در رابطه با جرائم مواد مخدر بوده است.

 

اسامی این ۲۲ زندانی بدین شرح است:

۱-غلام رضا فاروغ بابل زهی، ۲۸ ساله که از شهروندان افغانستان است. ۲- علیرضا جاوید شیرازی، ۳۸ ساله نزدیگ به ۲۰ ماه در زندان قزل حصار بسر می‌برد. ۳-عزیز شکری، ۲۴ ساله بیش از ۲۰ ماه در زندان قزل حصار زندانی بود (او به دلیل داشتن ۲۰ گرم مواد مخدر قرار است اعدام شود) ۴- محسن کاکاوند، ۳۲ ساله و نزدیگ به ۲ سال در زندان قزل حصار زندانی بود. ۵- حسن پناهی، ۴۵ ساله ۲ سال در زندان بسر می‌برد ۶- محمود کرمانی ۷-یدالله محمدی، ۴۰ ساله نزدیگ به ۳ سال در زندان بسر می‌برد ۸- عبدالرئعوف بروهی، ۴۰ ساله ۳ سال در زندان بسر می‌برد ۹-اصغر شیخ ستوده ۱۱- عبدالحمید ده مرده ۱۲- سعید رضا‌زاده، ۲۶ ساله و نزدیگ به ۱۵ ماه در زندان بسر می‌برد ۱۳- محمد درویشی، ۲۷ ساله ۳ سال در زندان بسر می‌برد.

 

دادگستری استان کرمان نیز از اعدام پنج زندانی با اتهام مواد مخدر در زندان بم و کرمان خبر داده است.

 

بر پایه این گزارش محمد-ع” به جرم مشارکت در حمل ۱۴ کیلو و ۷۰۰ گرم هروئین ،”علی – ن” به جرم مشارکت در حمل ۱۴ کیلو و ۷۰۰ گرم هروئین و “احمد-ت” نیز به جرم مشارکت در حمل ۱۲ کیلو و ۸۵۰ گرم هروئین و یک کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک ، توسط محاکم انقلاب اسلامی کرمان به مجازات اعدام محکوم شده بودند که احکام صادره پس از تشریفات قانونی در زندان کرمان به مرحله اجرا درآمد.

 

در همین راستا و براساس احکام صادره از محاکم انقلاب اسلامی بم “علیرضا- ب” دارای سوابق متعدد کیفری و به جرم حمل ونگهداری ۲۹ کیلو گرم تریاک وسابقه محکومیت قبلی به جرم حمل بیشتر از بیست کیلوگرم تریاک و”حمزه – م” دارای هشت فقره سابقه کیفری مختلف و به جرم تهیه ونگهداری دو کیلو و۷۰۰ گرم هروئین به اعدام محکوم شده بودند که احکام آنان نیز در زندان بم به مرحله اجرا درآمد.

 

این احکام قبلا در دادستانی کل کشور تأیید و با درخواست عفومحکومین درمراجع ذیصلاح عفو وبخشودگی ،مخالفت شده بود.

 

دادگستری استان سمنان نیز از اجرای یک حکم اعدام در این شهر خبر داده است.

 

بر پایه این گزارش الف. ت اهل سرخس بوده است که با جرم حمل و نگهداری ۳/۹۵۲ کیلوگرم هروئین فشرده (کراک) توسط دادگاه انقلاب اسلامی سمنان به اعدام محکوم شده بود و حکم وی پس از طی تشریفات قانونی و تأیید در دادستانی کل کشور و موافقت ریاست قوه قضائیه،در تاریخ ۱۴ دی ماه در زندان مرکزی سمنان اعدام شده است.

 

روابط عمومی دادگستری استان سمنان افزوده است که تقاضای عفو این متهم در دو مرحله مطرح شده بود که پس از انجام بررسی های لازم و عدم احراز شرایط، توسط کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی رد شد.

 

دادگستری استان کرمانشاه نیز از اجرای حکم اعدام سه زندانی به اتهام سرقت مسلحانه در ملاء عام خبر داده است.

 

علیرضا احمدی فرزند خداد ۴۸ ساله، صادق اسکندری فرزند ولی ۳۳ ساله و ساسان بسامی فرزند جهانگیر ۳۶ ساله صبح امروز پنج شنبه، پانزدهم دی ماه در میدان آزادی کرمانشاه اعدام شدند.

 

این سه تن به اتهام سرقت مسلحانه از بانک سپه کرمانشاه به اعدام در ملاءعام محکوم شده بودند.

 

خبرگزاری مهر نیز گزارش داده است نظرعلی مرادی فرزند کرمعلی ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح پنج شنبه ۱۵ دی‌ماه، به جرم نگهداری ۲۱۵ گرم هروئین و یک کیلو و ۱۰گرم تریاک در سن ۵۳ سالگی در زندان خورین ورامین اعدام شده است.

 

بر اساس این گزارش درخواست عفو وی نیز از طرف دستگاه قضایی رد شده بود.

زندانیان