نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اجرای دست‌کم ۲۸۱۴ حکم اعدام در چهار سال نخست ریاست‌جمهوری روحانی

7-آگوست-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: در ۴ سال اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی در ایران، دست‌کم ۲۸۱۴ حکم اعدام در کشور اجرا شده‌اند.

به گزارش مرکز آمار سایت «نفس در قفس»، از آغاز دور اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی در ۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۲ تا پایان این دوره در روز ۱۲ مرداد سال جاری، دست‌کم ۲۸۱۴ نفر در نقاط مختلف کشور اعدام شده‌اند.

بنا بر این گزارش در این مدت هم‌چنین دست‌کم ۱۷۳ نفر در مقابل دیدگان مردم و در ملاعام به دار آویخته شده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌های رسمی و دولتی در ایران تنها نزدیک به ۳۲٪ از این اعدام‌ها را گزارش کرده‌اند و ۶۸٪ باقی‌مانده توسط فعالین و رسانه‌های مستقل حقوق بشری افشا شده‌اند.

هم‌چنین در ۴ سال نخست ریاست‌جمهوری حسن روحانی دست‌کم ۳۱ زندانی که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب جرم انتسابی شده بودند اعدام شده‌اند. دست‌کم ۵۴ زن نیز در این مدت به چوبه‌های دار سپرده شده‌اند.

بیش‌ترین تعداد افراد اعدام‌شده در طول این ۴ سال از میان زندانیان مربوط به جرائم مواد مخدر با بیش از ۵۸٪ موارد اجرای احکام مرگ بوده است.

این گزارش از سوی دیگر از اعدام حداقل ۸۴ زندانی سیاسی و عقیدتی در ۴ سال نخست ریاست‌جمهوری حسن روحانی خبر داده است.

بیش‌ترین تعداد اعدام‌ها نیز در سال دوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی اتفاق افتاده‌اند. در این سال مجازات مرگ در رابطه با دست‌کم ۹۵۱ زندانی در ایران اعمال شده است.

در طول این ۴ سال هم‌چنین دست‌کم ۴ زندانی هم‌جنس‌گرا، ۱ بیمار روانی، ۱ زندانی معلول، ۱ متهم به فساد اقتصادی و یکی از کارشناسان سابق هسته‌ای ایران به دار آویخته شده‌اند.

در این مدت هم‌چنین ۵۲ تن از اتباع کشورهای دیگر از جمله ۴۳ تبعه‌ی افغانستان، ۶ تبعه‌ی پاکستان و ۳ تبعه‌ی ترکیه در ایران اعدام شده‌اند.

مرکز آمار سایت «نفس در قفس» به زودی در گزارشی تکمیلی به جزئیات بیش‌تری از صدور و اجرای احکام اعدام در ایران در ۴ نخست ریاست‌جمهوری حسن روحانی خواهد پرداخت.

برچسب ها:

زندانیان