نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

احمد شهید خواستار توقف اجرای احکام اعدام ۱۲ زندانی در ایران شد

26-آگوست-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: احمد شهید،‌ گزاشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران، امروز جمعه ۵ شهریور از ایران خواست تا اعدام علیرضا مددپور و ۱۱ زندانی دیگر را که طبق گزارشها قرار است روز شنبه ۶ شهریور انجام شود را فورا متوقف کند.

به گزارش «نفس در قفس»، در ۴ شهریور ماه، آقای مددپور و ۱۱ نفر دیگر که گفته می شود به اتهام مواد مخدر به اعدام محکوم شده اند، برای اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شده‌اند.

آقای مددپور در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۱ توسط دادگاه انقلاب اسلامی کرج محاکمه شد. پس از آنکه در آبان ماه سال ۱۳۹۰ طی یک حمله به خانه‌ای که او وظیفه نظافتش را به عهده داشت ۹۰۰ گرم مواد مخدر از نوع شیشه کشف شد. وکیل تسخیری آقای مددپور هرگز او را ملاقات نکرد و دادگاه تنها ۲۰ دقیقه طول کشید. درخواست عفو و اعاده دادرسی آقای مددپور پذیرفته نشد.

احمد شهید اظهار داشته است که جای تاسف است که دولت همچنان به اعدام برای جرائمی ادامه می‌دهد که طبق قوانین بین المللی به ویژه میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران عضو آن است جزو «جرائم بسیار جدی» شمرده نمی شود. اینکه دادگاهها همچنان به صدور حکم اعدام در محاکمه هایی ادامه می دهند که استانداردهای بین‌المللی محاکمه عادلانه و حتی ضمانت های مقرر در آیین دادرسی در قوانین داخلی را نیز رعایت نمیکنند، نگران کننده است.

این کارشناس سازمان ملل متحد، از اینکه مقامات ایران همچنان برای پیشگیری از جرم به اعدام مجرمین مواد مخدر متکی هستند ابراز نگرانی جدی کرد و تاکید کرد که مقامات مختلف ایران رسما اذعان کرده اند که اعدام در پیشگیری از افزایش جرایم مواد مخدر موثر نبوده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل، درخواست خود را از ایران برای توقف فوری اجرای احکام اعدام و محدود کردن استفاده از مجازات مرگ به «جرائم بسیار جدی»‌ (مثل قتل عمد) مجددا تکرار می‌کند. وی درخواست خود را از مقامات ایران برای پایبندی به تعهد خود به استانداردهای بین المللی در تضمین حق محاکمه و دادرسی عادلانه برای کسانی که با مجازات اعدام روبرو هستند تکرار کرد.

زندانیان