نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ادامه اعدام های اعلام نشده در زندان قزلحصار کرج: اعدام پنهانی ۲۵ زندانی در روز دوازدهم تیر

4-جولای-2011

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر ۲۵ زندانی به صورت دسته جمعی و پنهانی در زندان قزلحصار کرج اعدام شده اند. به گزارش منابع یاد شده از داخل زندان قزلحصار در روز یکشنبه دوازدهم تیرماه سال نود ، ۲۵ زندانی که اکثر آنها جرائم مرتبط با مواد مخدر داشته اند در زندان قزحصار کرج به صورت دسته جمعی اعدم شده اند. همه اعدام شده ها از زندانیان اندرزگاه ۲ زندان قزلحصار بوده اند. کمپین از مقامات قوه قضاییه قویا می خواهد که در خصوص روند اعدام های صورت گرفته در این زندان به خصوص اعدام های مطرح شده در تاریخ ۱۲ تیرماه اطلاعات لازم را در اختیار افکار عمومی قرار و به مخفی کاری در این خصوص پایان دهد.

 

این اعدام ها همچون اعدام های پنهانی در شهرهای مشهد و بیرجند که پیش از این کمپین در این ارتباط گزارش هایی را منتشر کرده بود، بدون حضور و اطلاع خانواده و وکلا اعدام شده ها اجرا شده است. این درحالی است که طبق قوانین داخلی ایران پیش از اعدام باید خانواده ها و وکلا از زمان اجرای حکم مطلع شوند و هنگام اجرای حکم در محل حاضر باشند.

 

منابع یاد شده به کمپین گفتند که در دو سال اخیر “دهها زندانی ” در این زندان به همین شیوه اعدام شده اند و اخبار آنها به صورت رسمی اعلام نشده است. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بارها نسبت به اعدام های گروهی ، پنهانی و گسترده در زندان قزلحصار کرج و دیگر زندان های ایران به خصوصاعدام های پنهانی در زندان های ” وکیل آباد مشهد “، “زندان بیرجند” ، ” زندان تایباد” ، ” زندان کارون اهواز” و “زندان ارومیه” هشدار داده است.

 

به گفته غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان های ایران، زندان قزلحصار کرج پرجمعیت ترین زندان کشور میباشد. آقای اسماعیلی در یک مصاحبه مطبوعاتیگفته است که تا سه برابر ظرفیت زندان قزلحصار کرج در آن زندانی نگهداری میشود. برخی منابع مدعی شده اند که تعداد زندانیان این زندان بیشتر از “سی هزار” نفر میباشد. مقامات قضایی تا کنون آماری از تعداد زندانیان این زندان و یا افرادی که در انتظار مرگ هستند منتشر نکرده اند.

 

اندرزگاه ۲ ( واحد ۲ ) زندان قزلحصار کرج ۸ سالن دارد که در ماههای اخیر تا “پنج هزار” زندانی در این اندرزگاه نگهداری شده اند. اکثر زندانیان اندرزگاه ۲ متهمین محکوم به اعدام در رابطه با پرونده های حمل ، نگهداری و خرید و فروش مواد مخدر میباشند. درتاریخ چهارم خرداد ماه گذشته نیز برخی رسانه ها از اعدام دسته جمعی ۱۰ زندانی در این زندان خبر دادند. مسئولان قضایی ایران تا کنون نسبت به وجود اعدام های مخفیانه در زندان قزلحصار کرج سکوت کرده اند.

برچسب ها:

زندانیان