نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ارجاع پرونده ۸ تن از زندانیان اهل سنتِ محکوم به مرگ، به دیوان عالی کشور

5-جولای-2013

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: پرونده ۸ تن از زندانیان اهل سنت محکوم به اعدام که در زندان رجایی شهر کرج بسر می‌برند به دیوان عالی کشور ارجاع شد.

 

به گزارش هرانا، در سال ۱۳۸۸ وزارت اطلاعات اقدام به بازداشت ۱۴۹ تن از شهروندان اهل سنت نمود.

 

از میان ایشان حکم اعدام ۸ نفر به اتهام محاربه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر شد.

 

پرونده این ۸ زندانی محکوم به اعدام که پوریا محمدی، امید پیوند، مختار رحیمی، بهمن رحیمی، محمدیاور رحیمی، شهرام احمدی، محمد غریبی و فرامرز شاه نظری نام دارند، هفته گذشته به دیوان عالی کشور ارجاع شده است تا در مورد آن تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.

 

یکی از نزدیکان این زندانیان به گزارشگر هرانا گفت: “این افراد توسط قاضی محمد مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه و به اعدام محکوم شدند، به زندانیان فوق در مقابل دفاع از عقیده خود اتهام محاربه زده‌اند، اما هر ۸ نفر می‌گویند تمامی اتهامات دروغ است، چون ما مذهب خودمان را تبلیغ می‌کردیم جمهوری اسلامی ما را با اتهامات دروغ دستگیر کرده و برای انتقام گرفتن به حکم‌های بسیار سنگین و اعدام محکوم کرده است. وکیل این ۸ نفر در اعتراض خود به حکم صادره، اتهام محاربه را رد کرده است.”

 

وی همچنین ادامه داد: “۱۴۹ نفر را به زندان‌های مختلف تقسیم کردند اما بیشتر آن‌ها در زندان گوهردشت کرج نگهداری می‌شوند. ضمنا تعدادی از آن‌ها قبلا اعدام شدند.”

 

گفتنی است، شش تن از زندانیان سلفی محکوم به اعدام که در آبان ماه سال گذشته به زندان قزل‌حصار انتقال یافته بودند سحرگاه روز پنج شنبه هفتم دی ماه ۹۱ اعدام شدند.

 

اسامی این شش تن که از سوی مقامات قضایی متهم به عضویت در گروه سلفی بودند عبارت بود از: بهرام احمدی، اصغر رحیمی، بهنام رحیمی، محمد ظاهر بهمنی، کیوان زند کریمی، هوشیار محمدی.

زندانیان