نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعدام دست‌کم ۲۳ نفر در ۲ روز

18-می-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: با اعدام ۱۰ تن در ۴ زندان کشور، شمار افراد به دار کشیده شده در ۲ روز گذشته در ایران به ۲۳ تن رسید.

بنا به گزارش «نفس در قفس»، منابع حقوق بشری اعلام کرده‌اند که در روزهای ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ماه جاری ۵ زندانی در تبریز و ۲ زندانی در ارومیه به دار آویخته شده‌اند. منابع دولتی نیز از اعدام ۱ تن در زندان ساری و ۲ تن در زندان یاسوج خبر داده‌اند. هم‌چنین اخبار ضد و نقیضی از تعداد افرادی که دیروز در زندان یزد به چوبه‌های دار کشیده شده‌اند ارائه می‌دهند.

شبکه حقوق بشر کردستان خبر از اعدام ۵ زندانی در دو نوبت در زندان مرکزی تبریز داده است. بنابراین گزارش روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه سه زندانی به‌ نام‌های رحیم خدایاری، رامین ایمانی و سهراب شربتیه با اتهام قتل عمد و بامداد روز جاری نیز دو زندانی به‌نام‌های یعقوب جاهد و سیدجلال عابدی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در این زندان اعدام شدند.

همین منبع  از اعدام دو زندانی با نام‌های داریوش فرج‌زاده و غفور قادرزاده (از بندهای ۳ و ۴) در زندان مرکزی ارومیه خبر داده است.

بنابه گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان مازندران نیز حکم مرگ یک زندانی که هویت وی “س. ر” ۳۱ ساله فرزند محمدرضا عنوان شده است، طی روز جاری در زندان مرکزی ساری به اجرا گذاشته شده است.

هم‌چنین به گفته‌ی دادستان یاسوج، دو زندانی ۲۶ و ۳۴ ساله امروز ۲۹ اردیبهشت ماه به اتهام تجاوز به عنف در زندان مرکزی یاسوج اعدام شده‌اند.

از سوی دیگر، در حالی که اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی قوه قضائیه یزد تعداد افراد اعدام شده در زندان این شهر در روز ۲۸ اردیبهشت را ۶ تن اعلام کرده بود، خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی دادگستری استان یزد این تعداد را ۸ تن ذکر کرده است.

در همین حال، در گزارش دادگستری یزد هر ۸ زندانی به دار آویخته شده از متهمان جرایم مواد مخدر هستند، در حالی که در گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی قوه قضائیه ۳ تن از متهمان از بابت تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه به اعدام محکوم شده و صرفا ۳ نفر از متهمان حمل و نگهداری مواد مخدر محسوب می شوند.

زندانیان