نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعدام یک نوجوان در کرمان

17-ژانویه-2017

گروه خبری: اعدام - کودکان -

سایت نفس در قفس: دو زندانی جوان متهم به قتل که یکی از آنان در زمان قتل ۱۶ سال سن داشت پس از تلاش ناموفق وکلا و فعالان مدنی برای کسب رضایت اولیای دم در زندان کرمان به دار آویخته شدند.

به گزارش هرانا، سحرگاه ۲۷ دیماه دو زندانی از جمله ” آرمان بحرآسمانی ” متولد ۲۲ بهمن ۷۵ که در شانزده سالگی در آبان ماه سال ۹۱ پسرخاله خود را در جیرفت به قتل رسانده بود به همراه زندانی ۲۳ ساله دیگری به نام “شمس الله ر” از اهالی سیرجان پس از تلاش ناموفق وکلا و فعالان مدنی برای کسب رضایت اولیای دم در محوطه این زندان به دار آویخته شدند.

رسانه های رسمی پیش تر خبر اعدام شمس الله ر را منتشر کرده بودند اما در مورد اعدام کودک-نوجوان مورد اشاره نه رسانه ها و نه نهادهای مسئول هیچگونه اطلاع رسانی مشخصی نداشتند.

لازم به توضیح است قوانین ایران سن مجازات کیفری کودکان را ۱۵ سال برای پسران و ۹سال برای دختران می‌داند. این درحالی است که کنوانسونهای بین‌المللی اعدام افراد کمتر از هجده سال را منع می کنند.

مجازات کودکان در ایران و از جمله صدور حکم اعدام برای آنان در موارد مختلف از جمله درگیری و قتل، قاچاق مواد مخدر و.. همواره یکی از چالش‌های مهم نقض حقوق بشر در ایران بوده‌است.

این اقدام ایران با تعهدات کشور در چارچوب میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک در تضاد است.

زندانیان